חפש בבלוג זה

יום ראשון, 9 באפריל 2023

החצי הנעלם / בריט בנט


הוצאה: מודן
תרגום: קטיה בנוביץ'
שנה: 2022
329 עמודים

"לא צריך להגיד לאנשים את האמת רק כדי לפגוע בהם. צריך להגיד להם את האמת אם הם רוצים לדעת..." (עמוד 273).

בגיל 16 התאומות דזירה וסטלה מחליטות לברוח מהבית בעיירה הקטנה והלא מוכרת - "מולרד", לעיר הגדולה "ניו אורלינס". כולם בטוחים שהן תיכף תחזורנה אבל זה לא ממש קורה.

שתיהן מוצאות עבודה, וכעבור שנה הן מתפצלות כשיום אחד סטלה נעלמת. 
דזירה מתחתנת עם גבר שחור וסטלה מחליטה להמציא לעצמה חיים חדשים כ"לבנה", ומתחתנת עם גבר לבן ממעמד גבוה.

לאחר 14 שנה דזירה חוזרת במפתיע ל"מולרד" יחד עם ביתה ג'וד כהת העור. החיים בעיירה לא פשוטים לשתיהן - דזירה שנאלצת לחזור חזרה לעבר וביתה שמרגישה מנודה חברתית בעיירה שלא אוהבת "שחורים", אבל אנשיה אינם ממש לבנים.

כשג'וד גדלה היא מחליטה לעזוב את מולרד שלא על מנת לשוב. ביא עובדת ולומדת ומנסה לבין לבין לגלות מה עלה בגורלה של סטלה אחותה של אימה שנעלמה.

הספר מחולק לשישה חלקים כשכל חלק מסופר בתקופת זמן אחרת ומנקודות מבט שונות. סיפור התאומות בעבר ובהווה וסיפורה של ג'וד בתקופות שונות.

"את יכולה לשכנע כל אחד שאת שייכת למשהו, אם רק תתנהגי ככה". (עמוד 145).

עלילת הספר מרתקת, הספר כתוב טוב ונהניתי לקרוא אותו. לאורך הספר מובאות נקודות המבט של כמעט כל הדמויות העיקריות שבו, ובעיקר של התאומות וג'וד, מה שתורם להתפתחות העלילה ומכניס עניין.

זהו ספר מטלטל שיש בו קטעים מעוררי התפעלות של מסירות ושל אהבה, אבל עם זאת היה לי קשה להשלים עם חלק מההחלטות שהתקבלו לאורך הסיפור, כמו הבריחה של סטלה והבחירה שלה להתנתק מעברה באופן טוטאלי- בחירה שגרמה לכאב רב.

הספר הזה מעלה סוגיות על גזענות, על משפחה ובעיקר על אחיות, על שקרים ובגידות. ולאורך כל הספר עולה השאלה - האם אפשר לברוח מהעבר או שלנצח הוא רודף אותנו?

בשורה אחת: "אנשים חושבים שלהיות שונה זה מיוחד אבל הם טועים. להיות שונה זה להיות בודד. מיוחד זה להיות שייך למישהו." (עמוד 88)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה