חפש בבלוג זה

יום ראשון, 27 בנובמבר 2022

שבע או שמונה המיתות של סטלה פורטונה / ג'ולייט גריימס

הוצאה: מטר
תרגום: צילה אלעזר
שנה: 2022
512 עמודים

סטלה נולדה בכפר איטלקי קטן ושמרני, היא נחשבה ליצור מוזר כיוון שהיתה גם יפה וגם חכמה. ילדותה עוברת עליה עם אימה אליה היא קשורה מאוד, ועם אחותה הקטנה ממנה - טינה.

לכאורה יש לה ילדות רגילה, היא מוקפת משפחה (בעיקר מצד אימה), חייה דלים מאוד, אבל השמחה הכי גדולה של נשות המשפחה היא כשאביהן - אנטוניו, לא נמצא. אנטוניו הוא שובינסט, שתלטן המנסה להכניע את אישתו וילדיו (בעיקר בנותיו) לעשות כדבריו, ואם לא הן משלמות על כך ביוקר.

במהלך ילדותה של סטלה, ובהמשך גם בבגרותה, היא חווה תקריות המעמידות אותה בסכנת חיים  - היא כמעט מתה לפחות שבע פעמים, אך כמו חתול עם תשע נשמות היא שורדת וקמה לתחיה.

זהו סיפור מיוחד עם נופך היסטורי העוסק במיוחד במעמדה של האישה באותה התקופה, בהבדלים התרבותיים בין איטליה השמרנית לאמריקה המודרנית יותר וביחסים משפחתיים. הסיפור מתרחש בעשורים הראשונים של המאה ה-20, תקופת מלחמת העולם השנייה וממשיך עד שסטלה כבר נושקת לגיל מאה (כלומר כמעט עד ההווה שלנו).

סטלה היא אישה חזקה עם חוסן נפשי, אך החיים לא תמיד האירו לה פנים. היא חווה חוויות נוראיות שמעצבות את דמותה ומשפיעות על כל חייה.

בבגרותה כל חלומה הוא להיות אישה עצמאית, אך לעצמאות יש מחיר, במקרה של סטלה המחיר הוא לעיתים ההישרדות שלה. היא מנסה להמשיך להילחם לאורך כל הדרך גם אם לא פיזית אז לפחות ברוחה, אבל המלחמה הזאת גובה ממנה מחיר.

הספר מעניין מאוד לקריאה הן בפן התרבותי היסטורי והן בפן האישי - סיפורה של סטלה.
הסופרת מחיה באמצעות תיאוריה את ההווי והתקופה באמצעות המאכלים, אורח החיים , סגנון המגורים, סגנון הדיבור והביטויים שהיו מקובלים אז.

אמנם הספר יחסית ארוך (מעל 500 עמודים), אך הוא מהנה ומרתק וקשה להפסיק לקרוא אותו, התרגום שלו מעולה והשפה עשירה ומותאמת לתקופה, ואפשר לומר שהסיפור שלו ייחודי ושונה מהרבה רומנים היסטוריים שקראתי עד היום, סיפור שהמשיך ללוות אותי במחשבותיי גם אחרי שכבר סיימתי אותו.

מומלץ!

טריגר - הספר מכיל גם כמה קטעים קשים לקריאה הכוללים אלימות כולל אלימות מינית.

בשורה אחת: "אני יודעת שיש אלוקים, כי אם לא, אז איזה טעם יש לכל הדברים הרעים? ברור שאין שום טעם, אז חייב להיות אלוקים." (עמוד 383)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי



 

קפיץ קפיץ מציץ - חיות הבית


הוצאה: מטר
איורים: ז'רלדין קוסנו
10 עמודים

הדבר שאני הכי אוהבת בספרי תינוקות הם ספרים אינטראקטיביים המעוצבים כתלת מימד או עם חלונות וכו'. הספר הזה גם הוא בנוי בצורה מיוחדת כשמכל עמוד מציץ בע"ח אחר - כלבלב, חתול דג וכו', בכל פעם שמעבירים דף קופצת תמונת תלת מימד של החיות. 

ברקע של החיה ה"קופצת" מופיעים מצד אחד עוד חיות השייכות למשפחת בעל החיים שבאותו עמוד, ובצד השני כל מיני חפצים הקשורים אליו.

הספר קשיח ומותאם לפעוטות וכשנתתי אותי לשני (האחיינית המתוקה שלי) היא ממש התלהבה. הבעיה היחידה היא שהחיות הקופצות עשויות קרטון דק יותר, והדבר הראשון שהפעוטות הקטנטנים מנסים לעשות איתם זה או להכניס לפה או לקרוע... ולכן הספר יתאים לילדים קצת יותר גדולים או לקטנטנים עם השגחה של מבוגר :) .

הספר הזה הוא חלק מסדרת ספרים המעוצבים באופן דומה - חיות הבר, כלי תחבורה וכמובן הספר הזה העוסק בחיות הבית.

לסיכום מדובר בספרון שהוא ממש אטרקציה לפעוטות, וגם הזדמנות להכיר חיות.

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀

יום שישי, 25 בנובמבר 2022

אי החירות / ימימה חובב


הוצאה: ידיעות ספרים
שנה: 2022
433 עמודים

"...זאת המלחמה שלנו חנה, ואם אנחנו לא נילחם אותה, אף אחד אחר לא יילחם אותה עבורנו." (עמוד 308)

בשנת 1902 חנה מוסקוביץ מוצאת עצמה לבדה על סיפון אונייה, בדרכה מקייב לארה"ב. המסע באונייה נעשה בתנאים קשים בצפיפות וברעב, וחנה מחכה כבר להגיע לארה"ב במטרה להשיג את החירות שנגזלה ממנה, ואז לחזור הביתה.

כשהיא מגיעה לארה"ב היא מגלה כי אין זהב ברחובותיה כפי שהבטיחו, והמציאות החדשה מכה על פניה - הדירות שם צפופות ללא שירותים, תנאי העבודה קשים בסדנאות היזע - בהם רוב האנשים עובדים המון שעות ללא הפסקות ראויות, הם חיים בדוחק כלכלי, הדת כבר לא תמיד במקום הראשון,  והחיים משתנים לבלי הכר.

תוך כדי סיפורה של חנה בהווה היא מעלה את זיכרונותיה מתקופת ילדותה בכפר, בקייב, עם הוריה ואחיה - חיים פשוטים, אך טובים בסה"כ, כל עוד הגויים שמרו על שקט.

סיפורה של חנה נוגע ללב, היא עוברת מסע שלם כדי להשיג את חירותה, אך נדמה שלאורך כל הדרך רק נערמים בפניה עוד ועוד קשיים, ובכל פעם שנדמה שהנה היא מתקרבת סופסוף להגשמת המטרה צץ עוד מכשול והמטרה הולכת ומתרחקת.

נהניתי מאוד לקרוא את הספר המרתק הזה. אהבתי את דמותה של חנה האמיצה שסבלה לא מעט בגידות והשפלות ובכל זאת היא שורדת - נופלת וקמה שוב ושוב.

חנה היא לוחמת וחולמת גם יחד. והחלומות שלה בספר מתוארים לפרטי פרטים, לעיתים גם חוזרים על עצמם שוב ושוב, ולדעתי זה קצת העמיס על הספר, והיה אפשר לוותר לפחות על חלקם (באיזשהו שלב מצאתי את עצמי מדלגת עליהם בקריאה).

קראתי כבר ספרים על יהודי ארה"ב בתחילת המאה ה-20, אך זה הראשון שאני קוראת שמפרט את הקשיים והמצוקה בה הם חיו ביומיום ובשגרה, והניגודיות בין החלום על ארה"ב העשירה והשופעת ובין המציאות הקשה בפועל. אמנם אין שם כמעט שנאת יהודים כמו באירופה, אבל יש בעיות אחרות...

בשורה אחת: "ברגע שיש לאדם חלום יש לו גם בשביל מה לקום בבוקר." (עמוד 368)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

יום שני, 14 בנובמבר 2022

איפה הקשב? / ד"ר שירלי הרשקו


הוצאה עצמית
איורים: אירינה קצימון
שנה: 2022
45 עמודים

את ספרה הראשון של ד"ר הרשקו "אנשי הקשב" קראתי ולמדתי ממנו המון על עולמם של האנשים המאובחנים עם בעיית קשב וריכוז. מאז היא הוציאה עוד ספר לילדים עם סיפורים קצרים/שירים בנושא, ולאחרונה היא הוציאה את הספר הזה המיועד לילדים קטנים יותר.

הסיפור הוא על נעמה שיום אחד לא מוצאת את הקשב שלה, היא נעשית עצובה וקוראת לאמא לעזרה. יחד הן מחפשות את הקשב בכל הבית - אך הוא איננו , נעלם.

וכשמאיה באה לבקר את נעמה היא רואה שהיא ממש עצובה, ואמא מסבירה לה - "כשנעמה מאבדת את הקשב, לא מתחשק לה לעשות דבר, היא מרגישה שהכוח שלה הולך ונגמר".

ומאיה מחבקת את נעמה ומספרת לה סיפור מעניין, ולאט לאט נעמה מסבירה איפה בד"כ הקשב שלה נמצא. 

בסוף היום נעמה מבינה שהקשב נמצא במקום שבו טוב לה ומעניין , ואם לפעמים היא מאבדת אותו היא צריכה לעשות הפסקה ואז הוא נמצא.

הספר מתאר את התסכול של ילדי הקשב בצורה מקסימה ומותאמת גיל באמצעות סיפורה של נעמה, הוא מלווה איורים צבעוניים ומקסימים המוסיפים עניין לספר, ובסוף הוא גם נותן כלים וטיפים להתמודדות בסיטואציות בהן הקשב "הולך לאיבוד".

בסוף הספר ד"ר הרשקו הוסיפה גם מדריך קצר וחשוב להורים, עם שאלות מכווינות ועצות מעשיות.

בעיני הספר הזה כקודמו הוא ספר חשוב מאוד במיוחד לילדים המאובחנים עם הפרעת קשב, הוא מנרמל את הנושא, וגורם להם להבין שהמצב לא נורא, ושיש לו פתרונות. הוא מתאים גם לאנשי מקצוע שיכולים להיעזר בו באינטראקציות עם ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב.

בשורה אחת: "...קשב יש לכולם, אבל לפעמים הוא בורח למקומות אחרים, וזה קורה גם לילדים וגם למבוגרים" ( עמוד 10)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀

האנשים מרציף 5 / קלייר פולי


הוצאה: כתר
תרגום: דורית בריל - פולק
שנה: 2022
344 עמודים

בכל בוקר בשעה קבועה איונה נוסעת ברכבת לעבודתה במגזין נשים, שבו יש לה טור עצות. בכל בוקר היא יושבת עם הכלבה שלה במקום קבוע, והכי חשוב היא מקפידה על החוק שהיא המציאה לפיו אסור לדבר עם אף אחד ברכבת.

באחד הימים האדון שיושב מולה ברכבת נחנק מעינב, ואיונה נאלצת להפר את החוק הבלתי כתוב. האינטראקציה הזאת יוצרת רצף של התרחשויות ברכבת שנמשכות לאורך תקופה, כשברקע צצים כל מיני בעיות בעבודה שלה.

ככל שחולפים הימים נוצרת חבורת אנשים המכונה "חבורת הרכבת" המאוגדת סביב איונה, שהופכת לדמות שכולם מחפשים את עצותיה.

איונה היא דמות פרובקציונית, שנונה ודעתנית שאינה מפחדת לומר את מה שהיא חושבת, יש לה חוכמת חיים וכשצריך היא גם יודעת לתת עצות טובות. אבל אז מגיע הרגע שהיא עצמה נקלעת למשבר- האם יהיה מי שיעזור לה?

אהבתי מאוד את ספרה הקודם של פולי "מחברת האמת", וכששמעתי שיצא ספר נוסף ידעתי שאני חייבת לקרוא אותו, ואכן נהניתי גם ממנו. אני אוהבת את סגנון הכתיבה שלה המשלב הומור ורצינות, את הסיטואציות החברתיות שהיא מעלה ואת האינטראקציות שנוצרות.

פולי לוקחת תרחיש מחיי היומיום השגרתיים והבנאליים והופכת אותו לסיפור מקסים ומעניין, עם מגוון דמויות, עם דרמה, ועם קטעים מרגשים. בתוך העלילה היא שוזרת גם נושאים כואבים וחשובים לא פחות.

לסיכום: אם אהבתם את מחברת האמת, תיהנו גם מהספר הזה! אני אהבתי.

בשורה אחת: "חומד, מה טעם להיות בחיים אם את עוברת בהם בלי שיבחינו בך, בלי להתבלט ובלי לעורר מהומות? ..." (עמוד 133)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי




יום שני, 7 בנובמבר 2022

שיעורים בקסם אישי / סוזן ויגס


הוצאה: הכורסא
תרגום: דנה טל
שנה: 2022
375 עמודים

הספר הזה הוא סיפורו של הברווזון המכוער (או במקרה הזה ברווזונת) בגרסה אנושית.

איזדורה נולדה למשפחה במעמד הגבוה, כל בני משפחתה יפים ואהובים בחברה, ונראה שרק היא יצאה ללא כישורים חברתיים, חסרת חן וחסרת טעם. היא מרגישה שהיא מושא ללעג ואין לה שום הנאה בחיים.

אז נקרית בדרכה הזדמנות להצטרף למסע ריו דה ז'נרו באוניה "ברבור הכסף", שכמעט כל נוסעיה הם גברים.
בראש הצוות באוניה נמצא רב החובל ראיין, שגם הוא בן למשפחה מכובדת שעזב הכל מאחור.

ראיין הוא חם מזג והפכפך, הוא רגיל לחיי הוללות מוקף נשים והנאות.
בתחילה הוא מתעלם מאיזדורה ואפילו מנסה לעשות הכול כדי שלא תצטרף למסע, ובהמשך הוא מוצא הזדמנויות ללעוג לה ולקנטר אותה.  הוא מרגיש שהיא לא מתאימה לחיים באוניה - היא לובשת מחוכים, שמלות ותחתוניות, ונועלת נעליים שכלל לא מתאימות לסיפון.

ככל שחולפים הימים במסע, איזדורה מתחברת עם חברי הצוות באוניה, היא נרתמת לסייע בכל הזדמנות והם לומדים להעריך ולאהוב אותה. היא מייעצת להם והם מלמדים אותה איך להפעיל את הקסם האישי שלה ומחזקים את הביטחון העצמי שלה.

יחסיהם של איזדורה וראיין מתחילים כיחסי שנאה, ונראה שבהתחלה רק שותפיהם למסע מזהים את הפוטנציאל ואת המשיכה הסמויה. האם הם יצליחו להתגבר על הפערים?

איזודרה שמתנתקת במהלך ההפלגה מעולמה הישן, לאט לאט מתחילה לפרוח. היא מוקפת אנשים שמעריכים אותה ומתרחקת מכל אלה שחשבו שהיא הברווזון המכוער. וכיף היה לקרוא על התהליך הזה.

הספר ברובו קולח וזורם, הסיפור מעניין, אף על פי שלפעמים התחשק לי לנער את הדמויות ולפקוח את עיניהם. ובשליש האחרון של הספר הרגשתי שהיה ניתן קצת לקצר ולהגיע לפאנץ'. אבל בסה"כ נהניתי.

מדובר ברומן תקופתי, דרמטי וחמוד על יחסי אהבה שנאה, שיש בו גם קיטש אבל קיטש בטעם. 

בשורה אחת: אהבה ושנאה הם רגשות כ"כ קרובים, שלפעמים בלי לשים לב הם מתחלפים".

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀



 

סלומה שלי / לילי רחל ילין מצא


הוצאה: כרמל
שנה: 2022
196 עמודים

הספר מורכב משני סיפורים:

הסיפור הראשון:
סלומה גדלה במשפחה אוהבת וחשובה בקרב הקהילה היהודית בירושלים. היא גדלה לצידה של חברתה הקדשה עמליה שאימה נפטרה, ולאחר מותה אומצה למשפחתם. הן גדלות יחד כמו אחיות, נישאות ומביאות ילד כמעט באותו הזמן.

אך טיטוס כובש את ירושלים וסלומה נאלצת להסתתר ולברוח. ויחד עם שבויים רבים היא מגיעה לרומא.

הסיפור השני:

סיפורה של משפחה שהתפצלה על פני שלוש יבשות למדינות יוון, ארה"ב וישראל
הסיפור מתפרש על פני כמה דורות - נוגע בשואה, נוגע בתרבות יהודי יוון, ומקנח בסיפורה של שלי שנולדה ביוון ומתגוררת בארה"ב, ככל שהיא מתבגרת היא סקרנית יותר לשמוע על ארץ ישראל ומגיעה לסיור של תגלית שמשנה אותה ואת עתידה.

הסיפור הראשון מעניין ומרתק אך נראה כי נקטע באמצע - אין לו סוף ולא ברור מה קרה שם.

הסיפור השני מבולבל, קופץ בין המון דמויות, בין ארצות שונות והיה לי קצת קשה לעקוב אחרי הדמויות והקשר ביניהם. נראה כאילו המחברת ניסתה להכניס הרבה סיפורים, אבל כל סיפור מסופר רק בנגיעות והרבה מידע חסר.

בנוסף, לא הצלחתי להבין את הקשר בין הסיפור הראשון של סלומה לבין הסיפור השני מרובה הדמויות - אולי פיספסתי משהו?!

לסיכום - הספר שהתחיל טוב ונראה כספר מרתק ומעניין, בשלב מסויים הפך למבלבל. הקצוות לא נסגרו, בהרבה סיפורים בעלילה "רב הנסתר על הגלוי", וסיימתי אותו עם תחושת החמצה.

בשורה אחת: "אף אדם אינו יכול לשחק את אלוקים" (עמוד 120)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀 



יום ראשון, 6 בנובמבר 2022

החינוך מתחיל בנו / ארטיום מיטניק


הוצאה: אופיר ביכורים
שנה: 2021
78 עמודים

הייתי בעבר בקורסים והדרכות בנושא ילדים, וגם קראתי ספרים בנושא, וכשקראתי את הספר הזה הרגשתי שהוא מתמצת את מה שלמדתי ומעלה את הנקודות החשובות והמהותיות בחינוך ילדים.

הספר מחולק לפרקים קצרים לפי נושאים כמו - דוגמא אישית, עונשים, כבוד למבוגרים\ כבוד לנשים, גבולות וכו'. לכל פרק יש רקע והסבר וגם נקודות מסכמות למי שלא רוצה לקרוא הכל או למי שרוצה לעשות ריענון בקריאה שניה/שלישית וכו'.

אני בהחלט מסכימה עם מחבר הספר שבחר בשם - "החינוך מתחיל בנו", כי אני באופן אישי מאמינה שעיקר החינוך נעשה באמצעות חיקוי של ההורים ושל הדמויות המשמעותיות בחייו של הילד.
מעבר לכך כל שאר הנושאים בספר הם טיפים חשובים לכל מיני סיטואציות והתמודדויות מחיי השגרה והיומיום.

זהו ספר חשוב לקריאה לכל הורה לילדים צעירים ומתבגרים, הוא מעביר מסרים חשובים בתמציתיות. וניכר כי כותב הספר מאמין מאוד במה שכתב.

באופן אישי הייתי עורכת ומעצבת את הספר באופן קצת שונה, שימשוך את העין - אולי מרווחת יותר בין הפסקאות, משנה את הכתב ומדגישה את הנקודות המסכמות בצורה כזאת שהספר יראה פחות "כבד" לקריאה.

בשורה אחת: "הדרך הנכונה לחנך בני אדם, היא להיות להם לדוגמא" (אלברט איינשטיין)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀