חפש בבלוג זה

יום שלישי, 30 באפריל 2024

סבא, השמיע קול / שרית דרשן


הוצאה: כנרת, זמורה, דביר
שנה: 2024
252 עמודים

עידית היא רווקה, דתיה כמעט בת 40. היא בעלת קריירה במשרד פרסום ובעלת קילומטראז' גדול של דייטים, בעיקר כושלים.
עידית קשורה מאוד לסבתה העיוורת, שנוטה לתקשר ולדבר עם סבה, על אף שנפטר בטריפולי כחמישים שנה קודם לכן.

באחד הימים סבתא מספרת לה שלאחר שיחה עם סבא שלה, הוא ביקש שיעלו את עצמותיו מטריפולי לקבר ישראל, ובזכות זה עידית סופסוף תמצא את החתן המיוחל.

כך מתחיל לו סיפור הרפתקאות עת עידית וכמה חברים מתגייסים למאמץ לאתר את קברו של הסבא, כדי לסייע בהעלאת עצמותיו לישראל, כשבמקביל עידית ממשיכה במסע הפרטי שלה - מסע הדייטים למציאת חתן.

זהו ספר שנון הכתוב בצורה מקסימה וייחודית, הוא מתאים להקללת האוירה, ואפילו יש לו נגיעה לתקופה כיוון שעוסק בין היתר במדינה ערבית ששונאת יהודים.

עידית חווה קושי וכאב סביב נושא חיפוש בן הזוג, אך למרות הכל היא עדיין שומרת על אופטימיות והומור, וזה היה מקסים בעיני.

אהבתי במיוחד את דמותה של הסבתא בספר - אותנטית, אוהבת ללא תנאי, מאמינה בטוב, דואגת ומגוננת - סבתא על אמת! אין ספק שקשר מיוחד כמו שיש לעידית עם סבתה זוהי זכות גדולה, וכשקראתי את הספר זה עורר בי זכרונות וגעגועים לסבתות היקרות שלי ז"ל.

לסיכום - ספר מתוק שהגיע אלי בדיוק בזמן. 

בשורה אחת: "...אולי לא כל גאולה צריך לדחוף בכוח ויש כאלה שפשוט מגיעות בקצב שלהן, לאט-לאט." ( עמוד 14)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀

ציידת היתומים / אלן מארי וייזמן


הוצאה: מטר
תרגום: עידית שורר
שנה: 2024
447 עמודים

שנת 1918, שלהי מלחמת העולם הראשונה, עדיין לא כל החיילים חזרו, עדיין שורר כאוס, ואז מגיעה לפילדלפיה צרה חדשה - השפעת הספרדית. הרחובות הופכים מסוכנים, כל אדם הוא פוטנציאל להדבקה במחלה הקטלנית, ובכל בית יש מתים.

פיה בת ה-13, בת למשפחת מהגרים מגרמניה, נמצאת בביתה עד שהיא מגיעה למצב שלא נשאר לה מה לאכול ולא מה לתת לאחיה התאומים. בהחלטה הרת גורל היא מחליטה לצאת לרחובות העיר לחפש מזון, כשהיא משאירה את אחיה לבדם.

ברניס המתגוררת בשכנות לפיה, מגלה כי פיה השאירה את אחיה הקטנים לבדם. וזה מוביל אותה להחלטה להפריד את יתומי העיר ,בני המהגרים, ממשפחותיהם כדי להפוך אותם לאמריקאים טובים יותר.

בינתיים פיה מתמוטטת ברחוב ונלקחת לבית חולים ומשם לבית יתומים, ממנו היא מנסה בכל דרך לצאת ולברוח כדי לגלול מה עלה בגורל אחיה הקטנים.

פיה היא ילדה אמיצה ומלאת תושיה שמתחשק פשוט לחבק אותה, היא רוצה להציל את עצמה ואת אחיה ולהצליח לשרוד ולנצח את המחלה הקטלנית. היא עוברת דרך רצופת תלאות, כאב ואכזריות אך היא לא מתייאשת ולא מאבדת תקווה.

תקופת מגיפת השפעת הספרדית מזכירה במעט את מגיפת הקורונה, עת אנשים הסתגרו בביתם וחששו לצאת לרחוב. אך מימדי האסון של השפעת הספרדית היו בלתי נתפסים - לא היה בית שלא היה בו מת. אנשים מתו בבית או ברחוב ובקושי רב הובאו לקבורה, ואלפי יתומים נותרו לבדם.

הספר מספר את סיפור המגיפה דרך סיפורה של פיה ושל ברניס, ומעלה גם את סוגיית המהגרים - פערי התרבות, האפליה ,הגזענות והיחס כלפיהם. הספר חושף את הקוראים לאנדרלמוסיה ולכאוס ששררו באותה התקופה, ככל הנראה כתוצאה מהמלחמה ומהמגפה.

מדובר בספר מרתק, כואב ומרגש, על תקופה עגומה בהיסטוריה, על אנשים טובים ועל אכזריות. מומלץ!

בשורה אחת: אין דבר העומד בפני הרצון

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

יום רביעי, 3 באפריל 2024

המילון של המילים האבודות / פיפ ויליאמס


הוצאה: אריה ניר, מודן
תרגום: נעה בן פורת
שנה: 2023
446 עמודים

"מילים מגדירות אותנו, מסבירות אותנו, ולפעמים הן גם משמשות לשליטה בנו או לבידור שלנו." (עמוד 429)

אסמה נולדה לעולם המילים. מאז שהיא ילדה היא מבלה את רוב ימיה עם אביה המילונאי ועם צוות מילונאים שעורכים את המילון האנגלי אוקספורד. מגיל קטן היא לומדת להכיר מילים ומשמעויות. כשהיא ילדה קטנה היא מבלה את רוב זמנה מתחת לשולחן, וככל שחולפות השנים היא מקבלת שולחן משלה.

באחד הימים בילדותה, נופלת מילה אל מתחת לשולחן, אסמה מוצאת אותה ומחליטה להתחיל לאסוף מילים.
ככל שהיא מתבגרת היא מבינה כי המילון הוא גברי ונכתב ע"י גברים לבנים, ויש עוד המון מילים שנמצאות בשימוש ע"י נשים או מילים המוגדרות כשפת רחוב ולכן לא הוכנסו או נשמטו מהמילון.
היא מחליטה לחקור את הנושא ולאסוף את המילים למילון המילים האבודות.

סיפור המילון הוא רק סיפור המסגרת לסיפור חייה של אסמה. חיים מלאים בעליות וירידות.

הספר הזה הוא רומן היסטורי מיוחד ושונה, המתרחש בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, הוא מספר על חלק בהיסטוריה שטרם קראתי עליו, מנקודת המבט של אסמה מילדותה ועד בגרותה.
נחשפתי בספר לתקופה, תרבות, הווי והתנהלות האופיינים לאותם ימים.

החיים לצד המילון וכתיבתו השפיעו על כל מהלך חייה של אסמה. הוא ממש הפך לחלק ממנה. וכל האנשים שהיו עסוקים סביב המילון (לא רק מילונאים) הפכו לחלק מחייה ותרמו לה לטוב ולמוטב..

בספר יש רגעים של סיפוק, של הגשמה עצמית ושל שמחה, אבל יש בו גם רגעים של כאב, של שברון לב ושל התמודדויות לא פשוטות.

זהו ספר מעניין ומרתק לקריאה, גם אם לפעמים הרגשתי שהוא קצת ארוך מדי. אני ממליצה!

בשורה אחת: "לא תמיד אנחנו יכולים לבחור במה שהיינו רוצים, אבל אנחנו יכולים להפיק את המיטב מהדברים שבהם נצטרך להסתפק. " (עמוד 244)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי