חפש בבלוג זה

יום שבת, 26 בפברואר 2022

נבי ושפני / טלי וולמן

הוצאה: ספרי ניב
איורים: רפאל מירון
שנה: 2021
23 עמודים

יש המון ספרים ושירים שנכתבו על ארנבות ושפנים, אך רוב האנשים לא יודעים להבדיל ביניהם, כי זה מאוד מבלבל!
הספר הזה סופסוף עושה סדר בסוגיה הזאת.

נבי ושפני הם חברים טובים אך יש בינהם כמה הבדלים מהותיים - 
לנבי אוזניים גדולות וארוכות, לשפני אזניים עגולות וחמודות.
במשפחת השפנים אין זנבות על ישבנים, רק לנבי הארנב יש זנב מאחורה.
שפני רץ בין סלעים ונקיקים, ונבי קופץ בדילוגים.

כך הם יחד משחקים ותוך כדי מגלים את ההבדלים, כשהכל כתוב בחרוזים.

ספר חמוד המציג תשובה לשאלה מעניינת שעשויה להטריד ילדים והורים :), והכל כמובן מלווה באיורים עדינים בצבעים רכים.

בשורה אחת: מה ההבדל בין שפן לארנב?

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀
 

במקום בו הלב נמצא / אורית ינקו


הוצאה:  כנרת זמורה דביר
שנה: 2022
351 עמודים

הספר הזה פותח בסמטאות איסטנבול הססגוניות בתקופת מלחמת העולם, וממשיך בישראל עד לשנות השבעים, במושב קטן שמורכב מעולים מטורקיה .

ויקטוריה נולדה עם כישרון נדיר שיש בו גם ברכה וגם קללה. היא ידעה לחזות את העתיד באופן בהיר כל כך שלעיתים זה גרם לה לצער רב ולכאב, ולעיתים לשמחה. יש שהעריצו אותה על כך והיו מחפשים את עצותיה , ויש שחששו מפניה ואף כינו אותה מכשפה. אך הקושי הגדול ביותר היה שלא היה באפשרותה לשנות את הגורל שנקבע.

בעודה בחורה צעירה באיסטנבול, ויקטוריה מתאהבת ביהודה, אך יהודה אוהב מישהי אחרת ואיתה הוא מתחתן. חייה של ויקטוריה נשזרים בחייו של יהודה ואישתו כשכנים וכשותפים למסע. אך הדרך רצופה מכשולים, כאב וסודות.

זהו ספר על תרבות והווי שלא הכרתי, על מנהגים, על מאכלים וטעמים - עד כדי כך שהתחשק לי לטעום מהמאכלים המתוארים בו. לאורך הספר שזורות מילים בלדינו, מתואורות חוויות מרגשות ועוצמתיות, ויש בו הרבה כאב והחמצה.
מעבר לתרבות הספר גם נוגע בסיפורה של ארץ ישראל בראשיתה - בניית ישוב, קשיי קליטה, התמודדות עם קשיים מבית ומחוץ.

הדמויות שבו ססגוניות, צבעוניות ומתוארות בחיות רבה, מה שהופך את הסיפור לנוגע ללב.

הספר התחיל מעניין, חלקו האמצעי היה מעט איטי יותר, והשליש האחרון שלו היה מרתק ועוצמתי, כך שנשאבתי אליו - קראתי אותו בנשימה עצורה ועם הרבה דמעות. (תכינו טישו!).

מזמן לא קראתי ספר ישראלי כזה, שהוא רומן היסטורי, תרבותי, ארצישראלי מצויין! מובטחת הנאה למי שיקרא אותו.

בשורה אחת: "...אנשים לא תמיד מוכנים לשמוע את מה שהם מבקשים לדעת..." (עמוד 74)

בדירוג סמיילי:😀😀😀😀😀






יום שלישי, 22 בפברואר 2022

אני לא מבין את הגדולים / מלי פלג


הוצאה: ניב
איורים : מיטל רגב
שנה: 2021
23 עמודים

ים הוא ילד אמצעי במשפחה, יש לו אח גדול בשם דור ואחות קטנה בשם אגם.
ים מספר לנו על כל מיני מצבים במשפחתו ובביתו שיוצרים אצלו או אצל אחיו תסכול ובלבול.

דור ביקש אח קטן, אך כשים נולד הוא רוב הזמן ישן ולא ממש אפשר היה לעשות איתו משהו כשהיה תינוק. 
וכשנולדה התינוקת אגם היא כל לילה בכתה, ואז דור החליט שהוא רוצה חדר משלו.

ים היה עצוב ולא הבין למה הוא צריך לישון לבד? למה אבא ואמא, סבא וסבתא דודים ודודות כולם ישנים בזוגות? ורק הוא צריך לישון לבד?
לאמא היו כל מיני רעיונות איך לגרום לים להבין שלישון לבד זה ממש שלא נורא, אך זה לא ממש עזר.

עד שלבסוף לדור היה רעיון ממש מוצלח..

זהו ספר חמוד המראה כיצד ילדים תופסים כל מיני סיטואציות מחיי היומיום. מתוארים בספר קונפליקטים וקשיים שנוצרים אצל ילדים, והצורך שלהם למצוא הגיון וחוקיות. 

מחברת הספר בחרה בעיקר להתמקד בנושא השינה לבד, הנפרדות העצמאות ותוך כדי מתוארות סיטואציות בהן יש פער בין הרצוי למצוי. (מה שלדעתי יוצר קצת בלבול בספר, כי לא ברור על מה המיקוד)

הספר כתוב בחרוזים לכל אורכו ומלווה איורים מתאימים לסיפור. הוא יתאים לילדים בגיל גן וראשית קריאה.

בשורה אחת: קשה להיות ילד בעולם של גדולים

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀


נערה, 11 / איימי סנטר קלארק


הוצאה: פן, ידיעות אחרונות
תרגום: אילן פן
שנה: 2022
381 עמודים


את הספר הזה לא תיכננתי לקרוא לכתחילה. מי שמכיר אותי יודע שספרי מתח זה פחות הסגנון שאני אוהבת וקוראת, אבל היו עליו ביקורות כל כך טובות שהחלטתי לבוא עם ראש פתוח ולנסות.

אלי היא חוקרת עצמאית המפורסמת בזכות הפודקאסט שלה "טחנות הצדק".  במהלך העונה החמישית של הפודקאסט שלה,  היא מעלה חקירת רצח העוסקת בשרשרת רציחות שהתרחשה כעשרים שנה לפני כן.

הרוצח שכונה רה"ל (רוצח הספירה לאחור) היה רוצח בשיטתיות ועל פי סדר מספרי קבוע. במהלך 7 ימים הוא היה חוטף ורוצח 3 בנות, כשכל אחת צעירה בשנה מהקורבן שלפניה. עד שהגיע לנרצחת בת ה11 ואז הרציחות הופסקו באופן פתאומי.

אחד המאזינים מנסה לעזור לאלי, אך אז היא מוצאת אותו מת, ולאחר מכן נחטפת ילדה, שדפוס החטיפה שלה מאוד דומה לדפוס של רה"ל, שנעלם לפני המון שנים. המשטרה בטוחה שאין מדובר באותו אדם, אלי מרגישה שרה"ל עדיין חי ויש הטוענים שהפודקאסט שלה הוא זה שמעורר חטיפות חדשות.

לאורך הספר משולב תמליל הפודקאסט של אלי הכולל ראיונות עם אנשים שונים (חוקרים, עדים וכו') ולסירוגין סיפור ההתרחשות בהווה. 

זהו ספר מותחן שחובבי הז'אנר ייהנו ממנו, במיוחד כאלה שאוהבים חקירות רצח. הוא בנוי בצורה מיוחדת ומעניינת ויש בו תחכום וגם כמה הפתעות בדרך. הדמויות בספר רב גוניות ומעניינות ובמיוחד אהבתי את דמותה של אלי - דמות אמיצה, שוחרת צדק, המוכנה לסכן עצמה כדי להוציא את הצדק לאור ולמנוע אסון נוסף.

בשורה אחת: טחנות הצדק טוחנות לאט

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀


יום ראשון, 13 בפברואר 2022

העולם שמתחת לרגלינו / שרלוט גיליאן ויובל זומר


הוצאה: שוקן
תרגום: יעל קליפר
שנה: 2022

בכל יום אנו צועדים ברחובות העיר, אך לרוב איננו מודעים לכל מה שקורה מתחת לרגלינו. 

הספר הזה לוקח את הקוראים למסע מתחת לאדמה:
שם מסתתרים צינורות שמובילים מים, כבלים שמובילים זרמים חשמליים, יש גם צינורות לניקוז, ביוב, ובנוסף יש גם יצורים חיים.

ככל שחופרים עמוק יותר אפשר למצוא דברים מסתוריים יותר - שרידים היסטוריים מתקופות קדומות, מטבעות, כלי חרס, כלי נשק ואולי אפילו שלדים...

יש ערים בהם יש רכבת תחתית הנוסעת ברחבי העיר במנהרות מתחת לאדמה.

יש סוגי סלעים שונים - סלע אם, סלע משקע, לעיתים יש נהרות תת קרקעיים ויש מקומות מהם ניתן לחצוב - פחם, גרניט וכו'.

ועדיין לא סיימנו לרדת לעומק האדמה - מתחת לכל זה מסתתרים שכבות כדור הארץ: קרום, מעטפת, גלעין חיצוני וגלעין פנימי - השכבה הכי עמוקה והכי חמה של כדור הארץ.

הספר מעוצב בצורה מיוחדת המאפשרת לחקור את השכבות השונות מתחת לאדמה. באמצעות האיורים והמלל בספר, הילדים (וגם המבוגרים הסקרנים) לומדים ומכירים את הסודות שמתחת לרגלינו.

כשהספר הגיע ראיתי את הבן שלי בן ה-16 יושב וקורא בו, מה שמוכיח שהגיל כאן לא ממש קובע, ועל אף העובדה שהוא מיועד לילדים הוא ירתק ויעניין כל אדם סקרן.

אני מאמינה שאם ספרי הלימוד היו כאלה, לילדים היה חשק הרבה יותר גדול ללמוד!

בשורה אחת: עולם מופלא ומרתק נמצא ממש מתחת לרגלינו

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀



סחורה יקרה מכל / ז'אן-קלוד גרומברג


הוצאה: כתר
תרגום: עדה פלדור
שנה: 2022
100 עמודים

ביער עבות אחד, בזמן מלחמת העולם השנייה, חיו חוטב וחוטבת עצים, הם היו עניים מאוד, כך שבקושי היה להם מה לאכול. 
לזוג לא היו ילדים - החוטב שמח על כך שאין לו עוד פיות להאכיל, אך החוטבת בסתר ליבה התפללה לילד שקצת יכניס שמחה לחייה ויפר את הבדידות העגומה.

בכל יום היה החוטב יוצא לעבודות בשירות החיילים הגרמנים, והיא הייתה נשארת לבדה לקושש זרדים. 
באחד הימים היא שמה לב כי מדי יום עוברת רכבת משא ליד ביתם, רכבת מרובת קרונות, מרובת סחורות. כשהיא מגלה זאת היא מתחילה להתפלל ל"אלוהי הרכבת" שאולי ישליך לה משהו מהמשאות אותן הרכבת מסיעה - אולי בגד, אולי קצת אוכל...

על אחת הרכבות נמצאים זוג צעיר עם התאומים שלהם הקטנים - בן ובת שנולדו לא מזמן, תינוקות רעבים המשוועים לחלב ואין במה להאכילם. עד שהאב מחליט לעשות מעשה.

הספר הזה, שהוא יותר ספרון, מאוד קצר, אך במאת העמודים שלו קורה כל כך הרבה, חיים שלמים מתהפכים, והסיפור שלו כל כך מטלטל ונוגע ללב שגמעתי אותו בערך בחצי שעה.

מלחמת העולם השנייה יצרה תרחישים לא הגיוניים ולא נורמליים, שבמצבים רגילים לא היו כלל עולים על הדעת. וכך נולדו דילמות מוסריות לא פשוטות בכלל.

אמנם לא מדובר בסיפור אמיתי, אך סביר שסיפורים דומים התרחשו באותה תקופה איומה וחשוכה.

בשורה אחת: לפעמים במעט מלל אפשר להעביר הרבה מסר

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀

צער ואושר / מג מייסון


הוצאה: תכלת
תרגום: טל ארצי
שנה: 2021
316 עמודים

בגיל 40 מחליט פטריק, בעלה של מרתה, לערוך לה מסיבה, מרתה ששונאת מסיבות לא נהנית גם מהמסיבה הזאת, וכך קורה שבמקום לחגוג ולשמוח אחרי המסיבה, מרתה מתמודדת עם תסכולה מהמסיבה וגם עם העובדה שפטריק החליט לעזוב אותה.

מרתה שחווה משבר, חוזרת לבית ילדותה בתסכול רב - כך נפתח הספר, ומרגע זה היא מספרת ומשחזרת את סיפורה מילדותה ועד היום, כולל המצב אליו הגיע בגיל 17, ואותו אף רופא או מטפל לא הצליח באמת להסביר או למצוא לו פתרון.

חייה של מרתה מתנהלים ברכבת הרים רגשית, בדיוק כמו השם של הספר הזה. החיים שלה יכולים להתנהל על מי מנוחות עד שתמונה, סיטואציה שגרתית בחיים, מילה לא במקום וכו' יכולים לערער אותה ואת שלוות הנפש שלה עד כדי תחושת בדידות תהומית.

הסיפור של מרתה הוא לא ממש סיפור שגרתי, ההורים שלה אינם הורים קונבנציונאליים, היא מאוד חכמה, אך הילדות שלה לא ממש רגילה. ובעצם היא רגילה להיות הדמות ה"מסכנה" במידה מסוימת - עד שהיא מבינה שלפעמים הדברים תלויים בידיים שלה.

פטריק הוא הבעל המושלם, הוא אוהב את מרתה ללא תנאי, מקבל אותה בכל מצב, עושה למענה, דואג לה - הוא דמות שקשה שלא להתאהב בה בספר.

הספר כתוב בשפה שנונה, הוא עוקצני, מרגש, משעשע, אפילו מצחיק לפעמים, אבל הוא גם כואב.
כשהתחלתי לקרוא אותו הייתי מרותקת, אחר כך הרגשתי שאולי הוא קצת נמרח, אך בשליש האחרון הוא שוב התרומם והצליח לרגש אותי עד כדי דמעות.

קצת הפריע לי שהמחברת בחרה לא לתת שם לחוויה/אבחנה של מרתה וסימנה את זה בקו, אולי כי לא מדובר באבחנה אמיתית, ועדיין לדעתי היה אפשר לתת שם אפילו דמיוני.

לסיכום מדובר בספר מלא בטלטלות רגשיות, שמלמד אותנו שצריך להודות ולהעריך את מה שיש.

בשורה אחת: "נישואים אף פעם לא נראים הגיוניים לעולם שבחוץ, כי נישואים הם עולם בפני עצמו" ( עמוד 151)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀


איפה החברות שלנו? / חני לרמן


הוצאה עצמית
שנה: 2021
293 עמודים

"צריך לשתול, להשקות, להשקיע, לחכות, להאמין. ההתבוננות הזאת בטבע מזכירה לנו שיש בחיים תהליכים איטיים ונסתרים, שדברים מתפתחים מתחת לפני השטח, שאנחנו לא רואים כל דבר באופן מידי, ולכן צריך להמשיך לטפח ולהתאזר בסבלנות." (עמוד 174)

לקראת גיל 40 הרגישה חני, מחברת הספר, כי היא מרגישה שכל החברות שלה "נעלמו", וכי יש לה חסר כלשהו, בעקבות התחושות האלה היא מחליטה לצאת למסע חקר אודות החברות הנשית, ולהקים מיזם ארצי של קבוצות נשים שנקרא "חוג חברות".

במהלך במסע של חני היא ראיינה המון נשים, אספה חומרים, קראה מחקרים והעלתה שאלות בקבוצות פייסבוק. החומרים שאספה הביאו אותה להמון תובנות - אותן היא משתפת בספר הזה.

מסתבר שכמעט רוב הנשים זקוקות לחברה/ות! זוגיות איננה תחליף לחברות כזאת, כיוון שהחברות הנשית עונה על צרכים אחרים. יתכן שיהיה לנו מגוון חברות וכל אחת תענה על צורך אחר - וזה היופי שבדבר.

כולנו נבנות מהתנסויות העבר שלנו עם חברות, וזה גם מה שמשפיע על החברויות שלנו לאורך החיים, לכולנו יש כל מיני מעכבים המונעים מאיתנו ליצור חברות חדשות - חוסר בטחון, עצלות, חוסר חשק, סטיגמות ועוד המון סיבות שונות ומגוונות.

יש עוד מגוון נושאים שונים לאורך הספר וברקע משולבים סיפורי נשים מעניינים(בגילים ובסטטוסים שונים), שסיפרו את סיפורי החברות האישיים שלהם.

בסוף הספר חני גם נותנת 20 טיפים להרחבת מעגל החברות.

זהו אינו ספר שיגרתי, הוא חושף נושא מרתק ושונה, שלדעתי לא רבות דובר וסופר עליו. 
באומץ רב חני חושפת את תחושותיה ואת הצורך שלה בחברות, על אף כל החששות שלה, כדי לעזור לעצמה ולכל הנשים שמרגישות שחברות נשית זה משהו שחסר להן בשלב מסוים בחיים.

הספר מוגדר כספר עיון, אך הסיפורים האישיים המשולבים בו מוסיפים נקודות מבט שונות, מגוונות ומעניינות המעשירות את הספר.

לא קראתי את הספר ברצף, אלא בהפסקות, ולכן לקח לי באופן יחסי הרבה זמן לקרוא אותו, זאת מכיוון שנטיית הלב שלי היא לקרוא סיפורת, אך אין זה מעיד כלל על הספר הזה.
הספר מביא תובנות מעניינות, ניכר שנעשתה עבודת מחקר יסודית ומקיפה והוא בהחלט מעניין ומרתק.

בשורה אחת: "חבר הוא מי שאתה אוכל איתו קילו מלח" (עמוד 222)

בדירוג סמיילי:😀😀😀😀


יום ראשון, 6 בפברואר 2022

שיעורים בתעופה / ג'קלין מוריארטי


הוצאה: הכורסא
תרגום: תומר בן אהרון
שנה: 2022
443 עמודים

"החיים ביסודם הם נהר, וכולנו מנסים להחזיק את הראש מעל המים. לפעמים אנחנו נאבקים, לפעמים שוחים כמו דגים, לפעמים שוחים דווקא פרפר וכן הלאה. מפעם לפעם צץ לידנו מתקן ציפה - סירה, מצוף, טירה מתנפחת בצבע ורוד סוכריה - ואנשים מושיטים יד ומטפסים עליו. לפחות הם יוכלו לנוח קצת" (עמוד 106) 

בסביבות גיל 16 אביגיל מתחילה לקבל מכתבים בדואר הממוענים אליה באופן אישי ומכונים "המדריך". כותבי המדריך המסתוריים מבטיחים כי מי שיקרא ויישם את מה שכתוב חייו ינסקו מעלה מעלה.

באותה התקופה נעלם באופן פתאומי אחיה רוברט, אח שהיה קרוב אליה בגיל (כמעט תאומים) ואליו הייתה מאוד קשורה.

20 שנה מאוחר יותר אביגיל מוזמנת לחופשה, בה מובטח לה שיתגלה הסוד שמאחורי המדריך. לאחר התלבטות אביגיל מחליטה להיענות להזמנה המסתורית, בתקווה שלא מדובר בחוטף אלמוני ומסוכן.

בעקבות החופשה היא מתחילה מסע של גילויים פנימיים וחיצוניים, אירועים מתרחשים וחייה משתנים.

זהו סיפור שנון ומיוחד על אישה, שדמותה נכנסה לי ללב, שחוותה טרגדיות, ותקופות קשות, אך למדה לצמוח, להציב סדרי עדיפויות ולבחור במה שטוב לה. 

הספר מלא בתובנות על החיים, על אהבה, על אימהות ועל משפחה, וגם הרבה על תעופה.

הכתיבה טובה - לפעמים משעשעת, לפעמים צינית ולפעמים כואבת, התרגום מעולה וסה"כ נהניתי לקרוא אותו, גם אם לפעמים התעייפתי קצת מתיאור ענייני התעופה והאוירודינמיקה המפורטים לפרטי פרטים. 

לסיכום זה סיפור על טרגדיה במסווה של ספר קליל.

בשורה אחת: ברגע שמתחילים להטיל ספק ביכולת לעוף... מאבדים את היכולת הזאת לנצח" (עמוד 361)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀







אין מה לראות פה / קווין וילסון


הוצאה: עם עובד
תרגום: שירי שפירא
שנה: 2022
243 עמודים

12 שנה חלפו מאז שליליאן ומדיסון חלקו חדר בפנימיה יוקרתית, והיו החברות הכי טובות. לאורך כל השנים הן לא התראו אפילו פעם אחת. עד שיום אחד מדיסון יוצרת קשר עם ליליאן ואומרת כי יש לה הצעת עבודה עבורה.

ליליאן מחליטה לנסוע לבדוק במה מדובר. היא מגיעה לאחוזה המפוארת של מדיסון ובעלה הפוליטיקאי, ושם מספרת לה מדיסון כי הם מחפשים אומנת לילדים התאומים של בעלה מנישואיו הראשונים.

ליליאן מיד נושמת לרווחה ומוכנה לקבל את התפקיד, אך אז מדיסון מוסיפה פרט קטן  - לתאומים יש נטייה להתחמם יותר מדי, לא תמיד, רק לעיתים רחוקות כמובן...

ליליאן חסרת ניסיון עם ילדים, אך חדורת מטרה ומוכנה למשימה. היא באה מלכתחילה כשהיא מלאת ספקות, אך היא מבינה שאולי יש כאן הזדמנות גם לעזוב את חייה הקודמים, המתסכלים וחסרי ההשראה.

זהו סיפורי על פערי מעמדות ועל יתרונות הכסף והמעמד בסיטואציות מסוימות בחיים, ועם כל זאת הסיפור מוכיח כי לא כל דבר אפשר לקנות בכסף.

סיפורם של התאומים נוגע ללב, וליליאן היא דמות שנכנסת ללב - היא יצירתית, לא מוותרת בקלות, יש בה חמלה, ואפילו שהיא לא מוכנה להודות בכך, היא מוכנה לעשות כמעט הכל כדי להגן על הילדים האלה.

הספר משלב מציאות עם קצת דמיון, אבל כיוון שהסיפור מסופר בצורה כל כך הגיונית - החלק הבדיוני לא הופך את הספר לביזארי. 

מדובר בעלילה מקורית, כואבת ומרגשת ובסיפור חמוד שיש בו אפילו מסר.

בשורה אחת: כסף יכול לעזור, אך הוא לא קונה הכל בחיים

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀