חפש בבלוג זה

יום רביעי, 31 במאי 2023

דלתות נסתרות / נועה צור


הוצאה: טפר
שנה: 2023
335 עמודים

אדי הוא נער מתבגר שמתנהל באופן שגרתי למדי - יש לו חבר אחד, אחים תאומים קטנים ומרעישים, אמא שמשאירה לו פתקים עם מטלות ותחביב של כתיבת סיפורים.

ביום אחד שגרתי כשהוא חוזר הביתה מבית הספר ורוצה קצת שקט, אמא שלו שולחת אותו למכולת לקנות שוקולד לעוגה שהיא רוצה להכין. עד כאן הכל נורמלי לגמרי. 

אבל בדרכו חזרה מהמכולת הוא נחטף, מושלך למשאית ומוצא את עצמו עם חבורת נערים ונערות שאינם מבינים מה קרה להם ולהיכן הם נלקחים.

כאשר המשאית סופסוף עוצרת חבורת בני הנוער מוצאת את עצמה בתוך הרפתקה, כשכל מה שהם רוצים זה לפתור את התעלומה ולחזור הביתה.

חבורתת בני הנוער נאלצת להתמודד עם תופעות טבע מוזרות, עם חידות ועם קשיים. הם מנסים להתאחד כדי לפעול כקבוצה, אך לעיתים יש ביניהם ויכוחים וחילוקי דעות ומעל הכל מרחף חוסר הוודאות .

הגעתי לספר בלי ציפיות גבוהות, בכל זאת ספר נוער זה לא הז'אנר שאני קוראת בדרך כלל, והופתעתי.

נועה שהיא בעצמה נערה, כתבה את הספר בשפה יפה וקולחת וזה בהחלט הרשים אותי. היא טוותה עלילה מלאת הרפתקאות המשלבת דמיון ופנטזיה עם מציאות, והיא מעלה סוגיות חשובות שעולות בקרב בני נוער (ולא רק).

את הספר נתתי לקרוא גם לבת שלי (בת 20) ולאחיין שלי (בן 11) וזה מה שהם חשבו:
הבת שלי התחילה לקרוא בהנאה, אמרה שהספר התחיל טוב, אבל בשלב מסויים ההרפתקאות כבר קצת חזרו על עצמן, ובכל זאת בסופו של דבר היא נהנתה.

בן ה-11 היה מרותק כמה שעות לספר (סיים באותו יום), ובקושי היה אפשר לדבר איתו מתחילת הספר ועד לסופו! ולסיום הצהיר שאהב אותו :)

אני נהניתי בעיקר מסגנון הכתיבה (כיף לקרוא נוער שכותב), ולדעתי הספר יתאים במיוחד לנוער וגם למבוגרים חובבי פנטזיה.

נועה - כל הכבוד, מחכים כבר לספרים הבאים שלך :)

בשורה אחת: עבודת צוות יכולה להגשים חלומות.

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀

הדרך מוואדי סאליב / פאני כהן הירשנברגר


הוצאה: שוקן
שנה: 2023
220 עמודים

אסתר בת העשר עלתה ממרוקו יחד עם משפחתה - הוריה ואחותה הגדולה. הם מתגוררים בשכונת ואדי סאליב בחיפה ומנסים להתאקלם ולהשתלב בהווי של המדינה והשכונה.

הסיפור מתרחש בשנות החמישים של המאה העשרים כשמעמד העולים נחות ,וברקע יש התפרעויות אלימות ומחאות חברתיות.

משפחתה של אסתר מתמודדת עם קשיי השפה, עם פערי התרבות, עם קשיים כלכליים ובנוסף לכל, אחותה של אסתר היא חולה כרונית, וכל המשפחה מתנהלת בהתאם למצבה הרפואי. 

הספר מסופר מנקודת המבט של אסתר שכל רצונה הוא לגדול כילדה רגילה ואהובה. 
היא מנסה להשתלב חברתית ותרבותית, היא נאלצת להתמודד עם סיטואציות לא פשוטות כמו המצב שבו היא מחכה בקוצר רוח להקמת המועדון השכונתי, וחווה אכזבה גדולה כשהוא נהרס, היא רוצה שיתייחסו בבית גם לרצונות שלה ולא רק לאחותה ששואבת את מלוא תשומת הלב, והיא חולמת להצליח ולהתקדם בתזמורת.

בדרך כלל אני פחות מתברת לספרים ישראלים, אבל אני חייבת להודות שהספר הזה בהחלט הפתיע אותי. 

היה מרתק לקרוא את נקודת המבט של הילדה אסתר בת העשר - הרגשות, המחשבות, הכאבים והחלומות. והיה קל להתאהב ולהזדהות עם דמותה המקסימה.

הספר כתוב טוב, והוא מספר סיפור על תקופה היסטורית שהיתה בארץ ישראל. הוא נותן הצצה לתרבות של עולי מרוקו, להתמודדויות ולפערים העדתיים. 

נהניתי לקרוא אותו. 

בשורה אחת: "ומכל הגלויות, ועם כל הבעיות, מסביב יהום הסער, רב הקושי והצער, אבל יש על מה לשמוח יש עוד אומץ, יש עוד כוח." (שיר השיירה / אריק איינשטיין)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

השושנה האחרונה של שנגחאי / ווינה דיי רנדל

הוצאה: ידיעות ספרים
תרגום: צילה אלעזר
שנה: 2023
382 עמודים

"הזיכרון הוא יער, הוא משתנה עם עונות השנה, הוא תופח בקיץ, מתייבש בסתיו, גווע בחורף ופורח שוב, בכל עוזו, באביב." (עמוד 161)

שנת 1940 ומלחמת העולם השניה מגיעה גם לשנגחאי. 

איי שאו היא המנהלת של מועדון לילה מצליח ובת למשפחה עשירה.

ארנסט הוא פליט יהודי שברח מגרמניה יחד עם אחותו מרים. 

ארנסט מחפש עבודה ובאופן מקרי הם נפגשים. איי שומעת אותו מנגן ומחליטה לשכור אותו כפסנתרן במועדון הלילה שלה. ארנסט הוא נגן מחונן ונגינתו סוחפת לקוחות חדשים למועדון.
ארנסט ואיי חולקים אהבה משותפת למוזיקה, במיוחד מוזיקת ג'אז, אבל מהר מאוד הם מגלים שהם חולקים גם דברים נוספים.

אבל ברקע, היפנים מתחזקים והמלחמה מורגשת יותר ויותר באזור - עסקים נסגרים, גזרות חדשות חלות על היהודים ועל הסינים, מה שכמובן משפיע גם על היחסים בין איי לארנסט אבל לא רק.

לא הרבה ספרים נכתבו אודות שנגחאי בתקופת המלחמה (היחיד שקראתי הוא "סודו של תליון אבן הירקן"), מה שהופך את הספר לכמעט ייחודי. וכמובן שהיה מעניין לקרוא על השפעת המלחמה על סין, ובפרט על היהודים שהגיעו אליה.

העלילה שפרושה על כמעט 400 עמודים גדושה באירועים ועוברת המון גילגולים. יש בה תיאורים של עושר ומנגד חרפת רעב, היא נעה בין רגעי שיא לשפל וכמעט כל הזמן יש בה התרחשויות חדשות, כמעט ואין רגע משעמם.

יש הרבה כאב ועצב בספר הזה כמו שיש בתקופת מלחמה. עולות בו סוגיות כמו בעיית הפליטים, שלטון זר/מדכא, הבדלי תרבות, אנטישמיות, מרד וכו'.

מדובר בסיפור מרתק שמשלב היסטוריה ואהבה, הוא כתוב בצורה מעניינת, אם כי לעיתים הוא היה קצת עמוס מדי בתיאורים ואירועים לדעתי (מה שהיה קצת מעייף), אבל בסופו של דבר הוא מסקרן ושווה קריאה.

בשורה אחת: אנחנו אומרים לו יה גואי גן, עלים שנשרו כמהים לשורשים... אנחנו תמיד זוכרים את השורשים שלנו, זוכרים את ביתנו." ( עמוד 175).

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀


 

יום חמישי, 18 במאי 2023

המנהרה של נורי / רוני גלבפיש


הוצאה: מודן
איורים: רותם טפלו
שנה: 2023
28 עמודים

סבא של נורי הוא חופר מקצועי, בן לדורות של חופרים מקצועיים, ונורי חולמת להיות כמו סבא שלה.

סבא מנסה להסביר לנורי את הכללים - מתי צריך לפנות ימינה או שמאלה, מתי צריך לחפור ומתי להיזהר. ואז הוא נותן לנורי משימה - לחפור מנהרה שתגיע עד הבית.

נורי המבוהלת מנסה לחפור מנהרה, אך פתאום כל ההוראות שסבא נתן לה מתבלבלים לה בראש, והיא נזכרת ששכחה לשאול כל מיני שאלות ואז בדרך קורות כל מיני תקלות, פתאום היא גם הולכת לאיבוד, אבל מזל שסבא בסביבה ומיד הגיע לעזרה.

הספר הזה מציג את הקונפליקט שקיים אצל רוב הילדים בין הרצון להיות עצמאי ו"לעשות לבד" לבין הצורך בקבלת עזרה, התייעצות ולמידה מבעלי הנסיון.

מדובר בספר מתוק, עם מסר חשוב, הוא כתוב בצורה מקסימה המשלבת חרוזים ושעשוע, והוא מעלה חיוך בקטעים מסויימים. האיורים שבו צבעוניים ושמחים ומוסיפים כמובן לספר.

ספר מומלץ לפעוטות וילדים!

בשורה אחת: "לא הביישן למד" (פרקי אבות).

העלמה בהיכל / רות קלדרון


הוצאה: מודן
איורים: רותם טפלו
שנה: 2023
31 עמודים

אלישע הוא ילד סקרן שאוהב לשאול שאלות על העולם. הוא קורא המון ספרים כדי לקבל תשובות לשאלות ולכן הוא מבקר בקביעות בספריה. אבל באיזה שהוא שלב הוא מסיים לקרוא את כל הספרים שקיימים בספריה, והוא עדיין רוצה להמשיך ולהעשיר את הידע שלו בספרים נוספים.

מספרים לו כי קיים היכל שבו מתגוררת עלמה שלה יש את כל התשובות. וכך באחד הימים אלישע הסקרן לוקח תרמיל ומחליט לצאת למסע להיכל כדי לפגוש את העלמה.

הדרך ארוכה, ותוך כדי הליכה הוא פוגש אישה זקנה שמחפשת את חמורה - אלישע מסייע לה למצוא אותו  ובתמורה היא נותנת לו 3 עצות כיצד להגיע לעלמה המפורסמת.

אלישע ממשיך בדרך המפותלת ומלאת הפיתויים עד שסופסוף הוא מצליח להגיע להיכל. אבל כשהוא רוצה להיכנס השומרים מבקשים ממנו סיסמה. האם אלישע יצליח לגלות מה הסיסמה?

הספר הזה שמסופר כהרפתקה מעניינת  הוא בעצם משל  - התורה היא כמו העלמה שבהיכל שרוצה שיגיעו אליה, יאהבו ויעמיקו אותה. כמובן שלא הבנתי זאת על דעת עצמי, אלא בסוף בספר יש הסבר על המשל והנמשל, לדעתי החלק הזה קצת מורכב להבנה לילדים ולכן אפשר לקרוא את הסיפור גם בלי להתייחס לנמשל.

מדובר בספר מסקרן הממחיש את היופי שבסקרנות, ברצון ללמוד ובקריאת ספרים. הוא  מיועד לילדים בגיל ראשית קריאה ובית ספר יסודי, והוא פחות יתאים לקטנים יותר. הוא מלווה איורים מקסימים וצבעוניים המוסיפים כמובן לספר.

בשורה אחת: "כשהולכים ביחד הדרך קצרה יותר." (מתוך הספר)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀



יער הכוכבים הנמוגים / קריסטין הרמל


הוצאה:הכורסא 
תרגום: ניצה פלד
שנה: 2023
350 עמודים

"בית הוא לא מקום, אלא האנשים שאת בוחרת לאהוב." (עמוד 285)

ילדותה של יונה (שנולדה בשם אינגה) איננה ילדות שיגרתית. היא נחטפה מהוריה הגרמנים בגיל שנתיים על ידי אישה יהודיה מבוגרת בשם ירושה. ירושה לקחה אותה תחת חסותה וגידלה אותה בילדות לא שגרתית - היא מלמדת אותה כישורי הישרדות ,שפות, מנהגים יהודיים ואפילו מהי הדרך הכי קלה וקצרה להרוג.

נראה כי לירושה יש משימה להכין את יונה לקראת עתיד לא ברור. היא משקיעה בה הרבה מבחינת ידע וחוכמה, אבל לא מלמדת אותה אהבה מה היא...

לאחר מותה של ירושה, יונה נתקלת בחבורת אנשים יהודים ביער שבורחים מהנאצים, וכך היא מגלה שבעולם מתנהלת מלחמה קשה. היא חוברת אליהם ומעניקה להם מהידע שלה ומכישורי ההישרדות שלה והם מלמדים אותה חברות, אהבה ומה זאת משפחה בעצם.

חלק מספריה של קריסטין הרמל מוצלחים יותר וחלקם פחות לטעמי. הספר הזה שייך בעיני לקטגוריית המוצלחים. הוא מביא סיפור על בחורה צעירה, יצירתית, מוכשרת ואמיצה שגדלה לחיות כ"זאב בודד" ובוחרת לוותר על החופש שלה לטובת סיוע לאנשים אחרים.

הספר שמתחיל בסיפור קצת מוזר ולא טריוויאלי (חטיפת תינוקת ע"י יהודיה לצורך לא ברור), הופך לספר מרתק השזור בתובנות מעניינות ומחכימות.
כמו בהרבה מספריה הקודמים גם כאן ניכר שקריסטין עשתה עבודת מחקר על הרקע של הסיפור ועל התקופה, והרעיון של הספר מבוסס על סיפורים שקרו במציאות.

לחובבי הז'אנר ולחובבי קריסטין - מומלץ!

בשורה אחת: החיים הם מעגלים שמסתחררים על פני העולם וחוזרים להיפגש זה עם זה כאשר זהו גורלם. ואין בכוחנו לעשות דבר כדי למנוע זאת." (עמוד 61)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי


חסדים קטנים / הת'ר גודנקאוף


הוצאה: עם עובד
תרגום: שאול לוין
שנה: 2023
281 עמודים

על הספר הזה לא שמעתי המלצות ולא ראיתי פרסומים, הוא פשוט הגיע אלי, סיקרן אותי ובסופו של דבר הפתיע לטובה.

זהו סיפור על אישה בשם אלן וילדה בשם ג'ני.

אלן היא עובדת סוציאלית מקצועית, מסורה ומנוסה. היא עובדת עם מחלקת הרווחה ומייעצת לבתי המשפט בנוגע לילדים שמובאים תחת פיקוחה ונותנת הערכה למצבם המשפחתי - האם טוב להם, האם הם זקוקים לתמיכה והאם צריך להעבירם למשפחות אומנה.

לאלן יש בעל מקסים ושלושה ילדים, ובסך הכל יש להם משפחה נורמלית  המתפקדת באופן שדומה לרוב המשפחות - עם ילדים תוססים, כביסות ובלאגן. 

באחד הימים אלן, שכל חייה מסייעת לילדים, מוצאת את עצמה תחת צו הרחקה מהמשפחה שלה ועם התמודדות לא פשוטה בכלל.

ג'ני היא ילדה בת 10 המתגוררת עם אביה השתיין לאחר שאימה נטשה אותה. היא שונאת עובדות סוציאליות ועוד יותר שונאת משפחות אומנה. באחד הימים בעוד היא ואביה מתכוננים לנסיעה שאמורה להוביל אותם להתחלה של חיים חדשים , אביה נעצר והיא מוצאת את עצמה לבד על האוטובוס.

חייהם של ג'ני ואלן מצטלבים באופן לא צפוי ומזדמנת להן היכרות שמובילה לחסדים קטנים.

אלן היא אמא לביאה, לוחמת ולא מוותרת על כך שלילדיה יהיה הכי טוב, וג'ני היא ילדה עם חוכמת חיים של אישה מבוגרת וגם היא לוחמת בדרכה שלה.

הספר הזה מעלה את קרנם של העובדים הסוציאלים, שהרבה אנשים לא מודעים לעבודה החשובה שהם עושים ושמשום מה הם לא תמיד מוערכים, וזאת בהחלט נקודה חשובה.

מדובר בספר מרתק, מצמרר, כואב ומרגש, הוא נוגע בהורים בנקודות הכי כואבות והכי רגישות שלהם, ולדעתי חבל שאין לו מספיק פרסום.

הספר מאוד זורם לקריאה וקשה להניח אותו עד לסופו, הוא גם יחסית קצר ולכן סיימתי אותו מהר. 

בשורה אחת: "נראה לי שמה שאני מנסה להגיד זה שלכולנו יש רגעים כאלה, לכולנו יש רגעים שבהם אנחנו מפנים את הגב, עוצמים את העיניים, משתחררים קצת." (עמוד 158)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

יום שלישי, 9 במאי 2023

טעמם המתוק של ענבי המוסקדין /פמלה טרי


הוצאה: כתר
תרגום:דנה אלעזר-הלוי
2022
300 עמודים

ליילה חווה את המוות של אמא שלה פעמיים. בפעם הראשונה כאשר היא נפלה לבריכה וליילה חשבה שהיא מתה, אבל בפועל היא חיה. בפעם השניה, שנים רבות אחרי שליילה עזבה את עיירת הולדתה אמא שלה מתה שוב, הפעם באמת.

ליילה ואחיה עזבו את הבית בעיירת הולדתם השמרנית וברחו כל אחד מסיבותיו הוא להתגורר במקום מרוחק. כשאחותם מודיעה להם על מות אימם, הם חוזרים לבית ילדותם כדי להתאחד ולתכנן את הלוויה.

בתחילה הם מתמודדים עם ההלם בבקשה המוזרה של אימם שלא לערוך לה לוויה. לאחר מכן הם מנסים להבין ולהתחקות אחר סיבת המוות המשונה, כיוון שהיא נמצאה מתה בסוכת ענבי המוסקדין עם כפית בידה, ובסופו של דבר הם חושפים כל מיני סודות ורמזים לפרטים בעבר שהם לא ממש מכירים.

ליילה ואחיה מחליטים לנסוע מעבר לאוקיינוס כדי לנסות לפענח את הסודות ואת ההיסטוריה המשפחתית שלהם. הם מחליטים להתמודד עם האמת גם אם היא כרוכה בקשיים וכאב.

הכריכה של הספר הזה משכה אותי כבר מהרגע הראשון וגם התקציר שלו נשמע מסקרן, ובכלל אני אוהבת סיפורים על משפחות ועל סודות.

הספר הזה מספר את סיפורה של משפחה שהתפרקה בעקבות טרגדיות. וכמו שבדרך כלל קורה - טרגדיה מלכדת את בני המשפחה הנותרים. וכאשר נפגשים האחים הם מתחילים להעלות זכרונות מהעבר, ומנסים להבין מה קרה.

קיבלתי המלצות על הספר ולכן גם התחלתי אותו עם ציפיות גבוהות, בסופו של דבר נהניתי מהספר אבל הרגשתי שמשהו היה חסר. הוא מעניין אך הוא לא סוחף, הוא מעלה סיטואציות מורכבות וטרגדיות אבל הוא לא גרם לי להתרגש מאוד. 
לסיכום - מדובר בספר נחמד שכיף להעביר איתו את הסופ"ש.

בשורה אחת: "יש שאלות שפשוט אין עליהן תשובה, ולא משנה כמה אנחנו רוצים לקבל תשובות." (עמוד 127 )

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀

ענן בצורת קרנף / ניצן מוקמאל


הוצאה עצמית
שנה: 2023
288 עמודים

כשסיימתי את הספר הזה הרגשתי שאני צריכה כמה ימים לעבד אותו לפני שאני כותבת עליו סקירה.
הוא הגיע אלי בתקופה בחיים שממש היה לי קשה לקרוא את התאורים שלו, כיוון שאת חלקם אני מכירה באופן אישי. 

רונה ואמיר הם זוג צעיר, הם מתגוררים במושב ועוסקים בחקלאות. הם אוהבים אחד את השניה, ואוהבים את החיים במושב.
אבל אז יום אחד אמיר מתבשר שהוא חולה, ולכן הם נאלצים לעבור לגור בצפון במקום שיהיה קרוב לבית חולים, כדי שיוכל לקבל טיפולים.

החיים בצפון סה"כ נעימים, יש להם שכנים טובים, האוירה טובה, אבל אז מתחילה מלחמה בצפון, ואמיר מתאשפז יותר ויותר. ככל שהזמן עובר מתרבים האתגרים גם מבחינה בריאותית וגם זוגית, כשהמוות מרחף מעל הכל.

הספר הזה הוא רומן המתאר את החיים האמיתיים על הקשיים, על הכאבים וגם על השמחות הגדולות והקטנות. הוא עוסק במחלות, מריבות, יחסי אמא-בת, יחסי חברות וויתורים קטנים וגדולים. 
הספר כתוב בשפה קולחת ונעימה לקריאה, הוא מאוד אותנטי ולא מנסה לייפות את המציאות.
כאמור, לצערי, הזדהתי מאוד עם הכאב המתואר בו ועל כן לא היה לי קל לקרוא אותו.

בשורה אחת: טוב שכן קרוב מאח רחוק (משלי)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀