חפש בבלוג זה

יום רביעי, 10 ביולי 2024

הנשים / כריסטין האנה


הוצאה: מודן
תרגום: כנרת היגיניס-דוידי
שנה: 2024
492 עמודים

"כזו היתה דרכה של וייטנאם אנשים באו, שירתו את תקופת הסבב, והלכו. בני ובנות המזל, כמו  אתל. טסו הביתה בחתיכה אחת. היו שרצו מסיבות פרידה ואחרים רצו לחמוק בשקט." (עמוד 128)

פרנקי גדלה כילדה טובה בבית טוב עם הורים שדאגו לכל מה שהיא צריכה ואח שהיה החבר הכי טוב שלה. כשבגרה החליטה ללכת ללמוד סיעוד, וכשאחיה נשלח להילחם בוייטנאם היא מחליטה ללכת בעקבותיו ולהתגייס.

היא מצטרפת לחיל האחיות ונשלחת הישר ללב המערכה.
כשפרנקי מגיעה לויטנאם היא מגלה ששום דבר לא הכין אותה למה שקורה שם - פציעות אנושות, איברים קטועים, אר"נים (אירועים רבי נפגעים), וימים שלמים של עבודה שאינה נגמרת בטיפול בפצועים שלא מפסיקים להגיע.

גם תנאי השטח בויטנאם לא היו מוצלחים במיוחד - את המים אסור היה לשתות מהברז, מזג האויר היה לעיתים מאתגר - שיטפונות / מונסונים / בוץ ואבק, ובין לבין מתרוצצות חולדות.

למזלה של פרנקי - שתי שותפותיה לחדר הופכות לחברותיה הטובות ביותר ויחד הן תומכות אחת בשניה, מעודדות צוחקות ובוכות, והופכות לחברות לחיים. פרנקי מפתחת גם מערכת יחסים עם הרופא המנתח - ג'יימי, שהופך לחבר טוב, תומך ומעודד.

כשפרנקי מסיימת את השרות, היא חוזרת לאמריקה ושם היא מגלה שאנשים מאוד חשדנים כלפי יוצאי המלחמה, ושאף אחד לא מאמין לה ששירתה בוייטנאם - "כי לא היו נשים בוייטנאם". היא מנסה להתמודד עם העוינות הזאת, ולאט לאט מבינה שעדיף להסתיר, אבל הזכרונות והסיוטים ממשיכים לרדוף אותה ולהשפיע על חייה.

מלחמה כמו מלחמה זה משהו שמלא בסבל - הרבה אובדן וצער וכאב, וגם הרבה אחרי שהיא נגמרת יש רבים שממשיכים לסבול. 

כך גם פרנקי, יוצאת למלמה מלאת מוטיבציה, חדורת מטרה ועם הרבה אומץ, בפועל היא מגלה כמה מלחמה היא סיוט, לעיתים היא נדרשת לכל תעצומות הנפש כדי להמשיך ולעבור עוד יום, וגם אחרי שהיא כבר משתחררת המלחמה עדיין רודפת אותה ומשפיעה על חייה, בתקופה שעדיין לא היתה מודעות לפוסט טראומה.

זהו ספר שהוא סוג של מסע התבגרות של בחורה צעירה שמתבגרת במהירות בעקבות מה שהיא עוברת. היא עוברת כל כך הרבה חוויות לאורך הספר, ואין בו רגע משעמם. 

כריסטין האנה היא סופרת מוכשרת הלוקחת פיסות היסטוריה והופכת אותם לסיפור מרתק, היא טווה עלילה מסועפת ומעלה נושאים רגישים  וחשובים, והכי חשוב בסוף היא דואגת לסגור את כל הקצוות.
אז אמנם הספר קצת ארוך, אבל אי אפשר שלא ליהנות ממנו!

בשורה אחת: "נשים יכולות להיות גיבורות".

בדירוג סמיילי:😀😀😀😀😀




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה