חפש בבלוג זה

יום חמישי, 10 בספטמבר 2020

לפני שהיינו שלך / ליסה וינגייט


 הוצאה: מודן

תרגום: נורית לוינסון

שנה: 2017

398 עמודים


אייברי ביתו של סנאטור בקליפורניה, עורכת דין, המצופה ממנה להמשיך את השושלת המשפחתית ולעסוק בפוליטיקה, מלווה את אביה בוקר אחד, במסגרת תפקידו הדיפלומטי, לחגיגת יום הולדת 100 של אחת הקשישות באחד מבתי האבות. במהלך החגיגה תופסת אותה אחת הישישות בידה ומתעקשת כי הן מכירות ושמה של אייברי הוא פרי. אייברי המופתעת אינה מזהה אותה. למחרת מתקשרים אליה מבית האבות ומודיעים לה כי צמיד השפיריות שהיה על ידה וניתן לה מסבתה, נלקח ממנה ע"י אותה אישה ששמה הוא מיי.
סקרנותה של אייברי מתעוררת והיא  מחליטה להגיע שוב לבית האבות על מנת לקבל את הצמיד בחזרה ולנסות להבין מה רצתה ממנה הקשישה. בחדרה היא רואה תמונה של אישה הדומה באופן מפתיע לסבתה ג'ודי. מיי שרואה אותה, חוזרת ומתעקשת כי אייברי דומה לסבתה ויתרה מכך היא מכירה את סבתה באופן אישי.
אייברי המופתעת מחליטה לבקר את סבתה כדי להבין ולחקור את פשר הדבר, אך סבתה הסובלת משיטיון (אלצהיימר) אינה מספקת את האינפורמציה שאותה מנסה אייברי להשיג. אייברי לא מוותרת ומחליטה בעצמה לצאת ולחקור בדרכים אחרות,  עד שהיא מצליחה לקבל את התשובות שגורמות לה לעשות חושבים על חייה שלה.

במקביל מסופר סיפורה של ריל פוס וארבעת אחיה הגדלים על סירת מגורים בנהר המיסיסיפי. חייהם משתנים כאשר אימם החווה לידה קשה נלקחת ע"י אביהם לביה"ח והם נשארים לבדם. שוטרים שככל הנראה עקבו אחריהם עולים לסירה ולוקחים אותם תוך שידול ומרמה למוסד שמתגלה כמעון לילדים יתומים . ריל מנסה להגן על אחיה באומץ רב מתוך תום נעורים, אך למנהלת המוסד יש תכניות אחרות והיא ללא רחמים פוגעת בה ומטלטלת את חייה שוב ושוב.
בסופו של דבר 2 הסיפורים מתאחדים ומתגלה הקשר ביניהם.

ריל גיבורת הסיפור היא דמות אמיצה המנסה להתבגר בין לילה ולהגן על אחיה מכל משמר.  הרגישות שלה, התמימות שלה, האמונה, התקווה, והרצון לנצח בכל מחיר כובשים את הלב. התלאות וההתעללות שהיא ואחיה עברו  מזעזעים ומחרידים. מצאתי את עצמי בוכה בקטעים הקשים.
גם סיפורה של אייברי שגדלה למשפחה אמידה ומפורסמת, ובכל זאת בוחרת באמת ולא מוותרת אע"פ שהגילוי יכול לשנות את חייה, מעיד על אומץ לב, דבקות באמת  ורגישות.

זהו סיפור עצוב המבוסס על סיפורים אמיתיים של חטיפת ילדים ממשפחות קשות יום ומכירתם למשפחות אמידות.
הספר חשף בפני תופעה היסטורית אכזרית שנמשכה למעלה מעשור ולמרבה הפלא נעשתה בגיבוי של החוק בארה"ב.

ספר מרתק, עוצמתי ומטלטל, מכיל קטעים קשים לקריאה (מומלץ לקרוא בליווי טישו), לא לבעלי לב חלש.

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה