חפש בבלוג זה

יום שלישי, 25 ביוני 2024

סולם גנבים / ליאור אנגלמן


הוצאה: כנרת, מורה, דביר
שנה: 2024
399 עמודים

"עדיף גב עקום ולב ישר, מגב ישר ולב עקום." (עמוד 34)

הספר הזה עבר סבב אצלי בבית עד שסופסוף הגיע לידיים שלי, וגם אחרי יש כבר רשימת המתנה שמחכה לו, וכנראה שלא סתם...

יודה טייב נולד למשפחת פשע המתגוררת בשכונת התקווה, מי שנולד למשפחה כזאת גורלו נגזר עליו, ואי אפשר להתחמק מהגורל הזה.

אבל יודה הוא בן הזקונים, ואמא שלו נשבעה כשנולד, שהוא לא יהיה חלק מה"עסק המשפחתי" , ושהוא לא יראה בית מעצר.
ואמא של יודה היא ראש השבט, ומה שהיא אומרת זה קדוש.

ואיכשהו אחרי שהפך לתלמיד מצטיין, למפקד בצבא ולאיש חינוך, בסוף הוא מוצא את עצמו במעצר... מה השתבש פה?

אנגלמן טווה עלילה על שכונת פשע, על המעמדות, החוקים שלהם, על סמים ופרוטקשיין ועם כמה שזה נשמע מרתיע, הספר כל כך מעניין ומרתק שאי אפשר להפסיק לקרוא אותו.

מעבר לפשע יש פה סיפור על כוח רצון, על משפחה, על בחירות שאנחנו עושים בחיים. אין רגע משעמם בספר והוא חושף אותנו לעוד חלקים בעם שלנו, שאולי נדרש לעשות בהם שינוי מהיסוד.

כמו ספריו הקודמים של אנגלמן גם הספר הזה כתוב טוב, הוא שוזר אמרות שפר ומשפטי חוכמה, לעיתים בשפה מליצית, לעיתים בשפת רחוב מותאמת, וזה היופי שבו.

בשורה אחת: "לא משנה מה עושים אחרים, לא משנה אם צוחקים עליך, אתה - תהיה אתה, זה מה שרוצה אלוקים." (עמוד 12).

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

המדריך לגבירה חובבת השערוריות / סופי אירווין


הוצאה: הכורסא, מודן
תרגום: כנרת היגיניס-דוידי
שנה: 2024
361 עמודים

אלייזה נישאה לרוזן סאמרסט, שהיה מבוגר ממנה בעשרים שנה, אהבה לא היתה שם, אבל זה לא עניין אף אחד. עשר שנות נישואין לבעל קפדן ונוקשה עוברות על אלייזה עד שהיא מתאלמנת, מקבלת תואר אצולה ומגלה עד כמה היא עשירה.
עשירה מאוד אפילו, אבל עם סעיף מגביל בצוואה.

אלייזה מחליטה שהיא רוצה לעזוב את אחוזת הרוזן ולעבור לגור בבאת' יחד עם בת דודתה הרווקה, הרחק מעינם הפקוחה של כל מכריה, משפחתה ומשפחתו של בעלה.

היא רוצה להשקיע את מלוא זמנה ומרצה בציור, הנאה ובילויים, כמובן בגבול המותר כל עוד היא לובשת את בגדי האלמנה השחורים...

אך מסתבר שגם מבאת' השמועות אודותיה מגיעות עד לאחיינו של בעלה, שחיזר אחריה לפני שנים, וכשאיום הצוואה מרחף מעליה היא מבינה שלחופש יש מחיר.

סה"כ מדובר ברומן תקופתי קיטשי, רומנטי וחמוד על אנגליה והמעמד העליון עם החוקים והגינונים הנוקשים שלו (מסתבר שלא היה קל להיות רוזנת, אצילה או בכלל עשירה, ובעיקר לא קל היה להיות אישה...).
כל התנהגות נבחנת בקפידה והופכת נושא לדיון בקרב בני האצולה והברנז'ה, ואבוי למי שיחרוג מהנורמות, כי אז עלול לצאת לו שם כ"כ רע, שאיש לא ירצה בחברתו... 
ובכלל אם אתה לא עשיר אז אוטומטית אין לך מעמד, ואתה לא נחשב. 

לאורך הספר אלייזה, שהיא דמות מקסימה בעיני, מנסה להנות, אחרי נישואין שנכפו עליה ושסופסוף השתחררה מעולם, ואנחנו הקוראים עסוקים בניחושים לדעת מה היא תעשה בסוף...

אז אמנם מדובר בספר חמוד, אבל לעומת הספר הראשון - "המדריך לעלמה רודפת הממון", הוא קצת פחות מוצלח, ולכן קצת התבאסתי.

בשורה אחת: "יד מכוונת היא ביטוי רך כל כך, אבל היא ידעה על בשרה כמה עיקשת יכולה להיות אותה יד, כמה קשה להזיזה מעמדתה הנחושה." ( עמוד 123)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀 וחצי


יום ראשון, 9 ביוני 2024

מגלים וחוקרים את העולם - הים / מתאו גאולה, ג'וליה פסוונטו


הוצאה: שוקן

תרגום: מאיה שוהם פלאי

שנה: 2024

32 עמודים+ פאזל 205 חלקים


המים בעולמנו ממלאים את רוב שטחו של כדור הארץ. 

הימים והאוקיינוסים שבעולמנו הם בתים לשלל יצורים מעניינים,

מהמים הרדודים ועד למעמקים הלא נודעים.

הספר הזה פותח צוהר לעולם המעמקים -

מה ההבדל בין ים לאוקיינוס? מהם האזורים השונים הקיימים באוקיינוסים? איזה אוקיינוסים קיימים ומה המאפיינים שלהם? איזה יצורים מתגוררים באוקיינוס? ולסיום אגדות ומיתוסים על הים והאוקיינוסים.

הספר הוא ספרון דק יחסית, המגיע בתוך מארז המעוצב באופן צבעוני ומקסים, שמיד עושה חשק לפתוח אותו.

מלבד הספר המארז מכיל פאזל של 205 חלקים ובו תמונה של כדור הארץ עם כל האוקיינוסים שבו. (כפי שמפורט בספר).

מתנה מומלצת במיוחד לילדים סקרנים שאוהבים לקרוא ולהכיר את העולם, וכבונוס הוא גם תעסוקה מהנה.

מומלץ בחום!

בשורה אחת: עולם שלם קיים אי שם בתוך המים.

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀

סופת חורף / שרה ג'יו


הוצאה: תכלת
תרגום: דנה טל
שנה: 2024
304 עמודים

" לפעמים פשוט צריך לקחת סיכונים, במיוחד כשזה עושה אותך מאושר." (עמוד 33)

במאי 1933 כשהקיץ כבר אמור להגיע ,באופן מפתיע התחוללה סופת שלגים שצבעה את העיר סיאטל בלבן. באותו לילה ורה מנשקת את בנה דניאל, משכיבה אותו לישון ויוצאת למשמרת לילה בבית המלון בו היא עובדת.
כשהיא שבה בבוקר הביתה, אחרי משמרת מפרכת, היא מגלה למרבה ההפתעה כי בנה נעלם.
בעת שיטוטיה וחיפושה אחריו ברחובות היא מוצאת את הדובי שלו זרוק בשלג, אך אין שום זכר אליו.

במאי 2010, כשמונים שנה מאוחר יותר, מתרחשת שוב סופת שלגים חריגה בעיר. קלייר נשלחת מטעם העיתון בו היא עובדת לנסות למצוא כתבה מעניינת על הסופה החריגה שמתרחשת פעם בעשרות שנים.
כשהיא מתחילה לחקור את הסופה הקודמת שהתרחשה בשנת 1933 היא מוצאת סיפור על ילד שנעלם, על אמא עם לב שבור ועל תעלומה שלא נפתרה.

ליבה של קלייר גם הוא שבור, ולכן היא מתחברת לסיפור המסתורי ומחליטה לחקור ולגלות מה עלה בגורלו של הילד.

הספר עוסק בסופה חורפית, אבל הוא עוסק גם בסופה רגשית המתחוללת בליבם של אנשים עם לב שבור. ורה שאיבדה את בנה ולא מצליחה למצוא אותו וקלייר שמנסה להתגבר על טרגדיה ששברה את ליבה.

הספר מעניין וזורם מאוד לקריאה, ולמעשה סיימתי אותו בערך ביום.
יש בו חלק היסטורי המספר עד כמה בשנות ה-30 של המאה הקודמת לעניים כמעט ולא היה ערך, הם נלחמו על כל סנט כדי לשרוד , והמעמד שלהם היה בשפל, לעומת העשירים המכובדים שחיו חיי נוחות עם משרתים ומותרות, מנותקים לחלוטין מהמעמד הנמוך.

שני הסיפורים בספר מעניינים, כל אחד מהסיפורים עוסק בהתמודדות עם קשיים, משברים וטרגדיות, יש בו הרבה כאב לב והחמצה עד לסוף המרגש.

בשורה אחת: "הדברים הכי קשים הם בסופו של דבר הכי מתגמלים." (עמוד 109)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀


אורח באחוזת פארלי / ריס בואן


הוצאה: פן, ידיעות ספרים
תרגום: רחל פן
שנה: 2024
367 עמודים

מלחמת העולם השניה מגיעה גם לאחוזת פארלי המפוארת השייכת למשפחת וסטראהם באנגליה, כאשר באחד הימים נמצא צנחן הלבוש במדי הצבא הבריטי מת בשטח האחוזה.

בן, בנו של הכומר האזורי, המשרת באותה העת במודיעין הבריטי מקבל על עצמו את המשימה לחקור האם מדובר בחייל בריטי או שמא במרגל גרמני.

בן יודע כי לשהותו באזור האחוזה יש ערך מוסף, כך יוכל להימצא בקרבתה של פמלה , אחת מבנות משפחת וסטראהם, שבה הוא מאוהב בסתר.

הבעיה היא שפמלה בכלל מאוהבת בחברו הטוב של בן,  והיא מתייחסת לבן כמו אח, וחוצמזה שיש לה סודות בעצמה - היא מגויסת ליחידה הבריטית לפיצוח צפנים.

ככל שהספר מתקדם בן ופמלה מוצאים עצמם עובדים יחד, ואט אט מתגלה שלא כל מה שנראה אמת הוא נכון, ולעיתים הבוגדים מגיעים מהמקום הכי לא צפוי.

מקריאת התקציר הנחתי מיד שאוהב את הספר הזה - שילוב של רומן  היסטורי על מלחמת העולם השניה יחד עם רומן תקופתי על אנגליה והמעמד העליון, והוא אכן התחיל מעניין והכתיבה שלו קולחת וזורמת לקריאה.

אך משום מה הקריאה בו נמשכה לי על פני כמעט שבועיים (לא ממש אופייני לי), כנראה שהיה חסר בו משהו שיהפוך את הספר לסוחף, כזה שאי אפשר להפסיק לקרוא.

אבל בסה"כ מדובר בסיפור מעניין, עם רומנטיקה, מלחמה, ריגול ומתח , מסוג הספרים שבסוף הטובים מנצחים, והרעים מקבלים את עונשם. ספר שמעביר בנעימים סופ"ש או חופשה.

בשורה אחת: "פחד הוא מניע חזק..." (עמוד 117)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀 וחצי

אייזיק והביצה / בובי פאלמר


הוצאה: אריה ניר, מודן
תרגום: נעה שביט
שנה: 2024
230 עמודים

אייזיק אדי מוצא את עצמו עומד על "גשר הכלבים המתאבדים" במזג אויר קר ובמצברוח מלנכולי,  המים מתחת גועשים ושוצפים, ואז הוא מתחיל לצעוק, ולמרבה הפלא הוא שומע קול צרחה שעונה לו.

אייזיק נכנס ליער לחפש את מקור הקול, והוא מוצא להפתעתו ביצה גדולה ומוזרה שמתקשרת איתו, אמנם לא באותה השפה, אבל תקשורת היא תקשורת.

אייזיק מחליט לאסוף את הביצה ולקחת אותה אל ביתו, ואז לנסות להבין מה זה בכלל היצור הזה.

בשיא בדידותו של אייזק, בתקופה הקשה שעוברת עליו ובשיא השפל בחייו, הביצה מהווה חברה עבורו, והקשר איתה הופך משמעותי ומשפיע על כל חייו.

אני מודה שהכריכה הצבעונית והשמחה של הספר גרמה לי לחשוב כי מדובר בספר קליל ונחמד,  ועם השם המיוחד חשבתי שאפילו מדובר בספר משעשע, אך בסופו של דבר הבנתי שזה לא ממש ככה.

מדובר בספר מאוד מלנכולי ועצוב, על בחור שעבר טרגדיה ושום דבר לא מצליח להוציא אותו מהדכדוך, עד שהוא פוגש את הביצה - יצור מוזר ומשונה, והם הופכים לחברים ושותפים.

באמצעות שילוב של מציאות ודמיון הספר מראה לנו מהי השפעתה של אהבה, ומהו כוחה של חברות ועד כמה היא יכולה להשפיע על חיינו.

בשורה אחת: "דברים טובים קורים רק לאנשים אחרים, לא? אז למה נראה שלו קורים רק דברים רעים?...החיים הם לא ספר ילדים." (עמוד 164)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀