חפש בבלוג זה

יום שבת, 3 בדצמבר 2022

האלף בית של זופיה / מוניקה הסה


הוצאה: פן, ידיעות ספרים
תרגום: אילן פן
שנה: 2022
358 עמודים

רגע לפני שהם נאלצים לעזוב את ביתם בהוראת הגרמנים, זופיה רוקמת במעיל של אחיה אבק את אותיות הABC לפי סדר ועם המשמעות המותאמת למשפחתם, כשA זה אבק, וZ זה זופיה, כדי שלעולם לא ישכח מהיכן הגיע.

בשנת 1943 כששוחררה זופיה ממחנה גרוס-רוזן והמלחמה תמה, היא שבורה בגופה ובנפשה, וכל מה שהיא רוצה לעשות זה למצוא את אחיה אבק, כי רק הוא והיא היו בני המשפחה היחידים שנשלחו לצד ימין, כלומר לא נידונו לתאי הגזים.

לאחר החלמה ארוכה בבית החולים, חייל רוסי מנסה לעזור לה, הוא מחזיר אותה לביתה שבעיירה סוסנוביץ, אך כיוון שהיא לא מוצאת שם את אבק, היא מחליטה לצאת למסע במחנות עקורים או בכל מקום שבו יש לה סיכוי למצוא את אחיה.

במחנות היא מכירה חברים חדשים, איש איש והכאב שלו, כל אחד נושא טרגדיה, כולם חוו אובדן. מרים שמחפשת את אחותה התאומה שעברה ניסויים רפואיים, בריינה שרוצה להתחתן, ויוזף המסתורי, המוזר והמתבודד.

זופיה לא מוותרת ולא מרימה ידיים, גם כשהיא מבינה שהמשימה שהציבה לעצמה היא כמעט בלתי אפשרית. 

זופיה ששרדה את המחנות, נשארה עם צלקות בנפשה. היא מנסה לחפש שלווה לנפש, אך לפעמים הזיכרונות מתעתעים בה והיא מבלבלת בין המציאות לבין מה שהתרחש אולי רק בדמיון.

מרבית הרומנים ההיסטוריים על תקופת מלחמת העולם השנייה שקראתי מתרחשים בזמן המלחמה. הסופרת כאן בחרה לתאר את היום שאחרי, היא מראה לנו שגם כשהמלחמה בעולם הסתיימה, עדיין העולם לא חזר לעצמו - האנשים ניסו להשתקם, להתאחד עם יקיריהם, לגלות מי נשאר בחיים ובאיזה מצב, ולנסות לבנות עתיד חדש לגמרי, והקשיים לא נגמרו.

מדובר בספר מרתק ומעניין עם כמה הפתעות בדרך. לקחתי אותו לחופשה קצת בחשש שאולי מדובר בספר כבד, אך הוא העביר לי את הזמן בנעימים ולא הרגשתי שהוא לא מתאים.
הדמויות בספר מעניינות, חלקן נוגעות ללב בסיפוריהן. יש בו קטעים של כאב, אך יש בו גם הרבה חמלה ותקווה. ונדמה שכולם יצאו שונים ממה שהיו לפני המלחמה.

מומלץ!

בשורה אחת: "אני לא חושב שיכול להיות מעשה שעשית בזמן המלחמה כדי לשרוד שהיה יכול להפוך אותך לרעה. " (עמוד 154).

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה