חפש בבלוג זה

יום רביעי, 28 בדצמבר 2022

אהובת הצייר / סימונה ואן דר פלוכט


הוצאה: כנרת, זמורה, דביר
תרגום: אירית באומן
שנה: 2022
219 עמודים

את דמותו וסיפורו של רמברנדט לא הכרתי, אבל הכריכה והתקציר סיקרנו אותי. בנוסף גם קראתי את ספרה הראשון של הסופרת "כחול הירח" ואהבתי אותו.

חירטייה דריקס מוצאת עצמה אזוקה וכלואה בכירכרה הלוקחת אותה למתקן כליאה. בתחילה היא לא מבינה על מה ולמה, אך ככל שחולף הזמן היא מגלה שהאחראי לכך הוא אהובה לשעבר הצייר רמברנדט.

היא נכלאת בבית התיקון ל-12 שנה, תקופה ארוכה מאוד וחריגה בעונשים המקובלים. התנאים שם נוראיים. ונראה לה כי העולם שכח אותה.

חירטייה משחזרת את סיפור חייה מילדותה ועד לבגרותה - הטלטלות שעברו עליה, הקשיים, העוני, הטרגדיות, ועד לתקופה בה הגיעה לעבוד כמטפלת בביתו של רמברנדט בעת שאישתו נפלה למשכב.

כאשר אישתו של רמברנדט מתה, היא נשארת לטפל בבנו הקטן וכמובן גם בו. ככל שחולף הזמן הם חיים כמו זוג נשוי לכל דבר עד שיום אחד רמברנדט מואס בה.

הסיפור מתרחש במאה ה-17, עת מעמד האישה היה בשפל, מגורים של גבר ואישה יחד ללא נישואין לא היו מקובלים ואף אסורים, והעולם התחלק למעמדות. כל זה משפיע על סיפורה של חירטייה ופועל לרעתה, ולמרות היותה אישה מסורה ונאמנה היא יוצאת ה"אשמה" וסובלת מאוד בחייה.

מדובר ברומן היסטורי עם נופך ביוגרפי (על אף שהסופרת ציינה שהיה לה קשה למצוא מידע אודות חירטייה), המביא זוית שטרם סופרה על הצייר רמברנדט.

הסיפור מעניין ומהנה לקריאה, ועושה חסד עם דמותה של חירטייה שסבלה על לא עוול בכפה. סביר להניח שדמותה מייצגת עוד המון נשים שחיו באותה התקופה ונשלחו ל"תיקון", רק בגלל עליונותם של הגברים.

כמו ספרה הקודם של סימונה ואן דר פלוכט גם הספר הזה מתרחש בהולנד, ומספר לנו סיפור מרתק גם על הווי ותרבות שהתקיימו באותה תקופה - מנהגים, תלבושות, מאכלים וכו'.

ספר מהנה ומומלץ.

בשורה אחת: "נשים הן הקבוצה המנוצלת היחידה בהיסטוריה שהואדרה על היעדר הכוח."  (אריקה יונג).

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה