חפש בבלוג זה

יום רביעי, 28 בדצמבר 2022

העמק הירוק האחרון / מארק סאליבן


הוצאה: אריה ניר, מודן
תרגום: שי סנדיק
שנה: 2022
525 עמודים

"אחרי שמונים ואחת שנים על פני האדמה למדתי להאמין שהתפקיד בחיים הוא להחזיק מעמד, להיות טובים ותמיד להשאיר את העבר מאחור בלי לחשוב יותר מדי על העתיד. אם עלייך להביט לאחור, נסי למצוא את היופי והתועלת בכל עוול ואכזריות שעוללו לך. אם עלייך לחשוב על העתיד, נסי לא לפתח ציפיות לגביו. האמיני באלוקים שינחה את דרכך..." ( עמוד 112) 

אמיל ואדלין מרטל מוצאים עצמם בקו האש בשנת 1944, עת סטלין פולש לאוקריאנה. הם גרים באוקריאנה, אך הם בעלי "דם גרמני טהור", ולכן הם נמצאים בדילמה קשה - האם להישאר ולהסתכן במאסר בסיביר, או לברוח בחסות ההגנה של הקצינים הנאצים.

בלית ברירה הם מצטרפים לגרמנים (על אף שהם מתנגדים ושונאים את המשטר הנאצי), ומחליטים לנצל את חסותם והגנתם כדי לברוח. הם אורזים את מטלטליהם, את 2 בניהם ואת בני משפחתם ויוצאים לדרך זרועת ההרס.

הדרך רצופת קשיים - מלחמה ברקע - טנקים, פגזים וכו', קר מאוד, העבר רודף אותם - האם יצליחו לשרוד ולצלוח את המסע המאתגר הזה לחופש?

כמו בספרו הראשון של סאליבן גם כאן הוא בחר לספר סיפור מיוחד ולא שגרתי על תעוזה ואומץ לב. על משפחה שכל משאת נפשה הוא להישאר יחד מלוכדים ובריאים, הם רוצים לשרוד ולהגשים את חלומה של אם המשפחה - אדלין, לגור בעמק ירוק פורח בשלווה ובנחת.

אין רגע דל בסיפורה של משפחת מרטל, הם נדרשים לתעצומות נפש ברגעים קשים מאוד, הם חווים חוויות מטלטלות נפשית ופיזית, לעיתים הם על סף שבירה אך החלום המשפחתי והאהבה החזקה שלהם אחד לשנייה נותנים להם תקווה.

זהו ספר הישרדות המבוסס על סיפור אמיתי, הוא מביא סיפור עוצר נשימה שמשאיר את הקורא מרותק ונפעם. חלק מהדברים הכתובים בו קשים לדמיון וראויים להערצה.

אהבתי את הדמויות הראשיות בספר של אדלין ואמיל - שניהם אמיצים, אנשים טובים שרוצים לעשות טוב עם הסובבים אותם, יש ביניהם אהבה חזקה ומכבדת והם נחושים להשיג את המטרות שלהם תוך סיכון עצמי ומלחמה קיומית.

לסיכום: יש המון מה ללמוד מהספר הזה על אומץ לב, על טוב לב, על ערכה של משפחה ועל הצורך להודות על הדברים הטובים ולו הקטנים ביותר. 

מומלץ!

בשורה אחת: יש סודות שאסור לשתף. יש זיכרונות שצריך לשכוח." (עמוד 148)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה