חפש בבלוג זה

יום ראשון, 27 בנובמבר 2022

שבע או שמונה המיתות של סטלה פורטונה / ג'ולייט גריימס

הוצאה: מטר
תרגום: צילה אלעזר
שנה: 2022
512 עמודים

סטלה נולדה בכפר איטלקי קטן ושמרני, היא נחשבה ליצור מוזר כיוון שהיתה גם יפה וגם חכמה. ילדותה עוברת עליה עם אימה אליה היא קשורה מאוד, ועם אחותה הקטנה ממנה - טינה.

לכאורה יש לה ילדות רגילה, היא מוקפת משפחה (בעיקר מצד אימה), חייה דלים מאוד, אבל השמחה הכי גדולה של נשות המשפחה היא כשאביהן - אנטוניו, לא נמצא. אנטוניו הוא שובינסט, שתלטן המנסה להכניע את אישתו וילדיו (בעיקר בנותיו) לעשות כדבריו, ואם לא הן משלמות על כך ביוקר.

במהלך ילדותה של סטלה, ובהמשך גם בבגרותה, היא חווה תקריות המעמידות אותה בסכנת חיים  - היא כמעט מתה לפחות שבע פעמים, אך כמו חתול עם תשע נשמות היא שורדת וקמה לתחיה.

זהו סיפור מיוחד עם נופך היסטורי העוסק במיוחד במעמדה של האישה באותה התקופה, בהבדלים התרבותיים בין איטליה השמרנית לאמריקה המודרנית יותר וביחסים משפחתיים. הסיפור מתרחש בעשורים הראשונים של המאה ה-20, תקופת מלחמת העולם השנייה וממשיך עד שסטלה כבר נושקת לגיל מאה (כלומר כמעט עד ההווה שלנו).

סטלה היא אישה חזקה עם חוסן נפשי, אך החיים לא תמיד האירו לה פנים. היא חווה חוויות נוראיות שמעצבות את דמותה ומשפיעות על כל חייה.

בבגרותה כל חלומה הוא להיות אישה עצמאית, אך לעצמאות יש מחיר, במקרה של סטלה המחיר הוא לעיתים ההישרדות שלה. היא מנסה להמשיך להילחם לאורך כל הדרך גם אם לא פיזית אז לפחות ברוחה, אבל המלחמה הזאת גובה ממנה מחיר.

הספר מעניין מאוד לקריאה הן בפן התרבותי היסטורי והן בפן האישי - סיפורה של סטלה.
הסופרת מחיה באמצעות תיאוריה את ההווי והתקופה באמצעות המאכלים, אורח החיים , סגנון המגורים, סגנון הדיבור והביטויים שהיו מקובלים אז.

אמנם הספר יחסית ארוך (מעל 500 עמודים), אך הוא מהנה ומרתק וקשה להפסיק לקרוא אותו, התרגום שלו מעולה והשפה עשירה ומותאמת לתקופה, ואפשר לומר שהסיפור שלו ייחודי ושונה מהרבה רומנים היסטוריים שקראתי עד היום, סיפור שהמשיך ללוות אותי במחשבותיי גם אחרי שכבר סיימתי אותו.

מומלץ!

טריגר - הספר מכיל גם כמה קטעים קשים לקריאה הכוללים אלימות כולל אלימות מינית.

בשורה אחת: "אני יודעת שיש אלוקים, כי אם לא, אז איזה טעם יש לכל הדברים הרעים? ברור שאין שום טעם, אז חייב להיות אלוקים." (עמוד 383)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה