חפש בבלוג זה

יום ראשון, 23 בינואר 2022

קולה של אם / לילה הילקמן


הוצאה: שולחן כתיבה (מטר הוצאה לאור)
שנה: 2021
285 עמודים

"ככל שנקף הזמן ביקשתי לשמר את זיכרונו, ולהיצמד לדמותו שליוותה אותי בכל שנייה משעות היום והלילה. ראיתי אותו בכל מקום, בכל גומת חן שנקלעה בדרכי, בהליכתו המסורבלת שצצה מולי על מדרכה או במקום מפתיע, שמעתי את קולו המתכתי בשיחות עם זרים, צחוקו הבליח מפינות נסתרות..." (עמוד 8)

כך נפתח סיפורה של טרה, המבכה את חטיפתו של בנה כ-20 שנה קודם לכן. היא מתארת את געגועיה והכאב שלה חודר ללב.

כרקע לסיפור החטיפה טרה מספרת את סיפור ילדותה. טרה גדלה במשפחה לא לגמרי מאוזנת, עם אמא שכמעט ולא הרעיפה עליה גילויי אהבה ואחות שתלטנית, שבהתנהגותה החולנית פגעה בכל התנהלותו של הבית, ולאורך כל החיים דאגה להתעלל במיוחד בטרה.

משבגרה טרה היא נישאת לאיש עסקים גרמני אמיד, וחושבת שסופסוף הגיעה אל המנוחה והנחלה. אך כנראה שאדם דבק שוב במוכר לו וכך בסופו של דבר היא מוצאת עצמה במערכת נישואין מורכבת, מסובכת ולא מכבדת.

היא מחליטה באומץ רב להתגרש ולשוב ארצה עם ילדיה לחיק משפחתה, בתקווה שכאן היא והילדים ימצאו מנוחה בקרבת הסבא והסבתא שלהם. אך מהר מאוד היא מבינה שמציאות ילדותה חוזרת על עצמה, והשיא הוא שבאחד מהביקורים של הילדים אצל אביהם בארה"ב - הוא חוטף את בנה ולא מאפשר לו לחזור ארצה.
אט אט מסתבר שמאחורי המזימה הזאת עומדת גם אחותה הגדולה, שממשיכה לחפש דרכים להתעלל בה.

זהו ספר שכל כולו כאב החל מהילדות העגומה של טרה, שלא לומר המטורפת, מול אוזלת היד של הוריה בטיפול באחותה, ובהמשך הנישואים הלא נעימים וחסרי הרגש והחטיפה של הבן שפוגעת נפשית גם באחותו.

כשקוראים סיפור כזה רוצים לקוות שהוא רק סיפור, אך במקרה הזה הספר מבוסס על סיפור אמיתי, מה שהופך אותו לקורע לב, ולעיתים בלתי מתקבל על הדעת איך רוע כזה קיים בעולם.

סיפורי הילדות של טרה חשובים כמובן להבנת העלילה והמשכה, אך עיקר החלק המעניין בספר לדעתי מתחיל מעת שפגשה את דריאן - בעלה לעתיד, ומהחלק הזה התקשיתי לעזוב את הספר עד לסופו.

לסיכום זהו ספר שהוא מסמך אישי עם סיפור חיים מטלטל, שהצלקות שלו עדיין ממשיכות לדמם, ומטרתו היא בעיקר להסביר לילדיה של טרה את הצד שלה בסיפור, על אף שטיפות המוח שהם עברו.
הספר נגע מאוד לליבי, ואני חושבת שפרסומו חשוב והלוואי ויגיע וייגע בכמה שיותר לבבות.

בשורה אחת: לא תמיד הזמן מרפא את הפצעים

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה