חפש בבלוג זה

יום חמישי, 9 בדצמבר 2021

אשת הרב, אשת הבישוף / חיותה דויטש, דוד יעקבסון


הוצאה: ידיעות ספרים
שנה: 2021
316 עמודים

"השושנה מתייבשת, אבל ריחה נשאר" (לה רוזה סה סקה, לה גולור קדה), עמוד 310

אחרי שקראתי את הנזיר היהודי שמתרחש בתקופת האנוסים, הגיע לידי הספר הזה שמספר על תקופת טרום האינקוויזיציה בספרד - עת היהודים חיים בשלום עם שכניהם, חלקם אפילו משמשים בתפקידים בכירים בממשל, ונותן רקע לתקופה הטובה של יהודי ספרד, עד שבהדרגה גם לשם מחלחלת השנאה כלפיהם.

הספר מתרחש בשני מישורים - בעבר ובהווה.

במאה ה-14 יואנה מתרגשת לקראת חתונתה עם שלמה - דמות בולטת בקהילה היהודית. לאחר נישואיהם יואנה ושלמה חיים חיי נוחות ושלווה, הם מוערכים ע"י הקהילה, ובמשך הזמן שלמה אף מתמנה לרב העיר.

בשנת 1391 מתרחשת טרגדיה בקהילה היהודית, מה שמוביל את שלמה לעזוב את הדת היהודית ולהתנצר. יואנה מסרבת לשתף פעולה ולהתנצר ולכן היא נותרת לבדה.

בהווה בשנת 2020, עת הקורונה משתוללת בעולם, והחיים מתנהלים בין סגר לסגר, רות מחליטה לכתוב את סיפורה של יואנה. היא נעזרת במישהו מהפייסבוק  וביוהנה מהמבורג, יחד הם מצרפים פיסת מידע אחת לשניה עד לכתיבת הסיפור המלא.

הספר כתוב בצורה מיוחדת הוא מספר סיפור היסטורי מרתק, ותוך כדי מביא את הרקע ואת התהליך כביכול של איסוף המידע וכתיבת הסיפור.

כל אחד מהסיפורים (ההיסטורי והמודרני) מספר סיפור על אישה חזקה, אמיצה הנאלצת להתמודד עם משבר משנה חיים. 

דמותה של יואנה שבתה את ליבי במיוחד - היא לא מוותרת לעצמה, נשארת נאמנה לאמת שלה ולקהילה על אף שהויתורים שהיא נאלצת לעשות קורעים את הלב.

רות היא דמות ראויה להערכה - רגועה, מנסה לשמור על איזון ולא נותנת לעצמה לשקוע בעצבות על אף ההתמודדויות שלה.

הספר מעורר מחשבה ומעלה שאלות קיומיות בנושא אמונה, דת, נאמנות ובגידה תוך בחינת נושאים כמו כיבוד הורים,  זוגיות, אלצהיימר, משפחה וכו'.

לסיכום - ספר קולח שמביא נושא שהוא לכאורה כבד, בכתיבה קלילה ומעניינת.

בשורה אחת: "בעזרת תקווה משיגים הכל" (עמוד 261)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה