חפש בבלוג זה

יום שבת, 11 בספטמבר 2021

לסרוג את ברלין / אפרת קנובל


הוצאה: ניב ספרים
שנה: 2021
300 עמודים

"אם כבר העזת והבאת את סבתא אדית לכאן, תמשיכי בדיוק ככה. תתרחקי מעצות נבונות וחכמות, קחי סיכון. זאת דרך מצוינת למצוא אושר." (עמוד 130)

מיכל מקפידה מדי שבוע לבקר את סבתה אדית חולת האלצהיימר בבית גיל הזהב בו היא מתגוררת. באחד הביקורים סבתה משתפת אותה בהזמנה שקיבלה לתערוכת ציורים בברלין של פטר הצייר - חבר/אהוב נעוריה.

מיכל מחליטה לעשות מעשה נועז "לחטוף" את סבתה למספר ימים ולטוס איתה לברלין. היא כמעט לא משתפת איש בהחלטתה ויוצאת לדרך חדורת מטרה.

כאשר הם מגיעים לגלרית האומנות, יושב שם פטר הצייר כאילו היה ברור לו שאדית תגיע והוא חיכה רק לה.

ארבעת הימים בברלין הם הרפתקה סוערת - לרגעים מדובר בהרפתקה מכמירת כאב ולרגעים בהרפתקה מעוררת צחוק. סבתה של מיכל מתנודדת בין רגעי צלילות לבין ערפול בו היא מערבבת עבר עם הווה, שואה עם תקומה, חיים עם מתים, אך לעולם היא אינה מאבדת את יכולתה לקלל באופן יצירתי ומשעשע.

מיכל שבעלה נמצא בשנת מחקר בחו"ל, וילדיה מפוזרים בצבא או בעולם, מלהטטת בגבורה בין האפיזודות המשתנות של סבתה ובמקביל בודקת גבולות בחייה האישיים מתוך תחושת בדידות המלווה אותה לאורך השנה.

הספר מעלה קונפליקטים על הזקנה, על חברות אמת, על אהבה ובגידה על החיים ועל המוות.

זהו ספר מקסים ומהנה, אהבתי את סגנון הכתיבה - את היכולת לרגש ולחדד את הכאב מצד אחד, ומצד שני לגרום לי לצחוק בקול בקטעים מסויימים.
הספר מאוד קליל וקולח וסיימתי אותו בפחות מיום, כשנהניתי מכל עמוד שבו.

ספר מהנה, כיפי ומומלץ!

בשורה אחת: "כי אפשר ליטול מן האדם את הכל חוץ מדבר אחד: את האחרונה שבחירויות אנוש - לבחור את עמדתו במערכת נסיבות מסוימות, לבחור את דרכו" (ויקטור פראנקל)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה