חפש בבלוג זה

יום שני, 4 בינואר 2021

רחוב הניצחון / דב הניג


הוצאה: ידיעות ספרים
תרגום: ניר רצקובסקי
שנה: 2020
261 עמודים

קראתי המון ספרים על תקופת מלחמת העולם השנייה, אך משום מה ספר על רומניה עדיין לא יצא לי לקרוא, וייתכן וזאת הסיבה שהוא מאוד סיקרן אותי.

זהו סיפורו של ברנרד המכונה 'בבה', שנולד וגדל ברומניה. את שנות ילדותו ונערותו הוא עובר בבוקרשט בשכונה שרובה יהודים, ברחוב שנקרא "רחוב הניצחון".

ברנדרד הוא ילד מופנם ומתבודד בחברת בני גילו ומנגד הוא משתלב יותר בחברת המבוגרים. הוא ילד חכם המתעניין בהיסטוריה ובפוליטיקה, הוא תמיד דואג להתעדכן בחדשות ומשמש מעין פרשן פוליטי עבור תושבי השכונה, ותמיד מתוך זהירות כיוון שלא כולם יהודים. 

מאז ילדותו ברנרד מרגיש שהוא מספר 2 לאחיו הגדול, שמכורח המציאות עושה וחווה הכל לפניו. זה גורם לו לרצות יותר מכל להוכיח את עצמו, ולכל אורך הספר לחפש את ההזדמנויות לעשות דברים שאחיו לא עשה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה מעמדם של היהודים ברומניה נפגע, והם נמצאים בסכנה קיומית. משפחתו של ברנרד חווה קשיים רבים במהלך המלחמה אך גם לאחריה, מה שמשפיע על הדינמיקה המשפחתית ועל נפשו של ברנרד.

ברנרד מוכיח את עצמו כילד רגיש, שאפתן, חדור מוטיבציה להצליח, ועל אף הקשיים והסבל שחווה הוא לא נשבר ולא מוותר לעצמו - תמיד עם המבט קדימה, וכך בעזרת אומץ רב הוא מחליט החלטות הרות גורל המשפיעות על חייו.

זהו סיפור היסטורי מעניין על יהדות רומניה, שלא סופר אודותיה הרבה.
הספר כתוב בשפה קולחת, אם כי הקריאה בו נינוחה ואיטית ולקח  לי כמה ימים לסיים אותו.
הספר מסופר מנקודת מבט של ילד שגדל לנער והעלילה צומחת יחד איתו, אך בעיני סיום הספר נקטע והיה חסר לי איזשהו אפילוג או אחרית דבר כדי לגלות את סוף הסיפור :)

בשורה אחת: לפעמים קנאת אחים מובילה למקומות רחוקים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה