חפש בבלוג זה

יום חמישי, 10 בספטמבר 2020

יד אחות / נאווה מקמל עתיר


 הוצאה: ידיעות ספרים

שנה: 2018

328 עמודים


ביליתי עם הספר הזה את החג פלוס שבת, אני חייבת להודות שנהניתי מכל רגע, מהשפה והסגנון- עברית שאפשר להתענג עליה, מהעלילה שמכילה בעצם מספר עלילות שאיכשהו מצטלבות בסוף, מהדמויות שהתחושות והרגשות שלהם כ"כ מורגשות בסיפור שבקלות מזדהים איתם.
אז בעצם הסיפור מכיל מספר סיפורים:
סיפורה של רגינה ניצולת שואה ערירית ובודדה שיום אחד דופקים אצלה בדלת אמא ובת, שהן בעצם שוהות בלתי חוקיות, ומאותו הרגע חייה משתנים.
סיפורה של סיגי בעלת הצמה הארוכה, העוזבת באומץ את המושב הדתי ואת משפחתה (שמנתקת איתה קשר) ועוברת לגור בעיר הגדולה כדי להכיר את העולם הגדול, ומבינה כי גם בעיר הומה ושוקקת חיים אפשר להיות ממש בודדים.
ואופירה בעלת חנות לבגדי יד שניה, שחברתה אתי יום אחד גוררת אותה לסיור היכרות עם העיר ת"א ואז היא מתוודאת לדמותה של רחל המשוררת, ובעקבות כך מתחילה לחקור את חייה של רחל באופן די אובססיבי בלי להבין למה.. עד שבסוף מוצאת תשובה גם לזה.
סיפורם של כל הנ"ל שנראים כי אינם קשורים אחד בשני בכלל משתלבים, כשברקע כמובן סיפורה הנוגה של רחל בלובשטיין המשוררת החלוצה, המאוהבת בכנרת ובאדמת ארץ ישראל, הנוגעת בהרבה לבבות בדרך ובסופו של דבר חווה הרבה אכזבות.

קשה שלא להתחבר לדמויות בסיפור, המתוארות באופן כזה הגורם להזדהות עם התחושות והרגשות שלהם. ובמיוחד עם הדמות העיקרית שהיא בעצם לב הסיפור- רחל המשוררת.

ניכר כי הסופרת עשתה עבודת מחקר יסודית והצליחה להמחיש לנו את תקופת החלוצים, את הקשיים, את ההחמצות, את האהבות (גם הנכזבות) ואת האהבה ה"בלתי תלויה בדבר" לארץ ישראל. אפשר לומר שבמובן מסוים – בזכותם אנחנו כאן.

לסיכום- בעיני ספר שחובה לקרוא!

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה