חפש בבלוג זה

יום ראשון, 19 במאי 2024

שם קוד הלן / אריאל לוהון


הוצאה: כתר
תרגום: צילה אלעזר
שנה 2024
462 עמודים

ננסי וייק היא עיתונאית אוסטרלית שעזבה את משפחתה, ועברה להתגורר בפריז. כאשר חברתה מכירה לה את אנרי - תעשיין צרפתי עשיר, השניים מתאהבים ובסופו של דבר מתחתנים.

ננסי ואנרי חוגגים את אהבתם המיוחדת ומתכננים את עתידם, אך אז הנאצים פולשים לצרפת. ננסי אינה מסוגלת לשבת בשקט, היא מחליטה לפעול וכאשר היא מאמצת את שם הקוד הראשון שלה, היא מתחילה להבריח אנשים ומסמכים מעבר לגבול. כשהדבר נודע לממשלת וישי ולגסטאפו , נדמה כי כולם מחפשים אותה, ופרס כספי גדול מוטל על ראשה.

ננסי מבינה שאין לה ברירה והיא בורחת בעצמה אל מעבר לגבול. היא מגיעה לבריטניה ושם שמה הולך לפניה - היא מגוייסת למנהלת המבצעים המיוחדים ,עוברת אימונים ונשלחת שוב לצרפת כדי לסייע לאנשי המחתרת להילחם בנאצים, ואולי על הדרך גם תצליח לאתר ולהציל את בעלה שנותר מאחור.

הסיפור מסופר לסירוגין בשתי התקופות - התקופה של לפני המלחמה ועד לבריחתה לבריטניה, והתקופה שבה ננסי מוצנחת בצרפת ומסייעת למאקי להילחם בגרמנים.

יש בספר הרבה סיפורי גבורה, יש בו אהבת אמת , יש בו ציניות, יש בו רגעים מרגשים, אבל יש בו גם כמה קטעים מזעזעים וקשים לקריאה, כאלה שהופכים את הבטן מהזעזוע.

הספר מבוסס על סיפורה האמיתי של ננסי - אישה מעוררת השראה, אמיצה, שנונה, מבריקה, יצירתית,  בעלת כושר מנהיגות, שאינה בוחלת באף אמצעי כדי להשיג צדק, ואפילו שהיא מתנהלת כאישה יחידה בין מאות גברים - כולם רוחשים לה כבוד, מעריכים ומנסים לגונן עליה, וגם כאלה שבהתחלה מזלזלים,  מביניםמהר מאודעם מי יש להם עסק.

מדובר בספר מותח ומרתק מאוד, עם סגנון כתיבה מצויין, ספר שלא בהכרח מתחברים אליו מהעמוד הראשון, אבל ברגע שמתחברים קשה להפסיק לקרוא אותו.

התלבטתי כמה כוכבים לתת לו, בגלל ההתחלה שהתחילה בקצב קצת איטי, אך בסופו של דבר החלטתי לתת לו את מלוא חמשת הכוכבים, כיוון שמדובר בסיפור גבורה מיוחד ומפעים, שגם אחרי שסיימתי אותו הוא עוד המשיך ללוות אותי במחשבותי.

בשורה אחת: "העניין עם השפתון, הסיבה שהוא עוצמתי כל כך היא שהוא מסיח דעת. גברים אינם מבחינים בגלי כעס שיש לנו בעיניים או באגרופים בידיים שלנו, כשהשפתון הזה מרוח על השפתיים שלנו הם רואים אישה, לא לוחמת, ודבר זה מקנה לי את היתרון... אני כן יכולה להתמרח בשפתון אדום כאילו חיי תלויים בכך..." (עמודים 210-211).

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה