חפש בבלוג זה

יום שני, 20 בפברואר 2023

למטה מפרה / ערן מורילס


הוצאה: עצמית
שנה: 2022
271 עמודים

"כל יהודי העיירה היו אמורים למות. גירושם סימן את תחילת ביצוע גזר דינם, הגירוש השני כוון להשלמתו".

בכל פעם שאני קוראת ספר על תקופה השואה ומלחמת העולם השנייה אני מגלה עוד ועוד הפתעות. זה נכון שעיקר התקופה הזאת היה חורבן וחושך, אך אני נדהמת לגלות בכל פעם מחדש שפה ושם היו כמה נקודות אור.

יוסף שהתאלמן מאשתו, נותר עם שני ילדיו לבד. איום הגירוש ריחף על ראשם , ויוסף סירב להיכנע, כל מה שהוא רצה היה להציל אותו ואותם.

בתחילה ניסו להסתתר ביער, אך זה כמובן היה מסוכן מדי. אחר כך חיפשו מסתור בכל מיני מקומות תוך סיכון עצום של המסייעים להם.

מזלו של יוסף שהיה אדם מוכר ואהוב בקרב הקהילה (לא רק היהודית) בשל עיסוקו, ועל כן היו לו חברים שהסכימו לסייע לו בשעות הקשות. 

יוסף הופך את הבלתי אפשרי לאפשרי, הוא דואג לקבוצת אנשים גם למסתור וגם למזון מינימלי כדי לשרוד. הוא מסכן את עצמו ואת שותפיו באומץ רב ובגבורה בלתי נתפסת.

שנים רבות יעברו את שהסיפור הגדול הזה יצא לאור על ידי נכדו ערן. יוסף נפטר והותיר את הסיפור כתעלומה, ילדיו זכרו את הדברים באופן חלקי. וערן החליט לצאת למסע חיפושים בעקבות הסיפור וכדי לגלות את כל הפרטים.

הספר מחולק לשלושה חלקים  - סיפור ההישרדות, הסיפור שאחרי המלחמה, והמסע של ערן להוצאת הספר הזה לאור.

אין ספק כי מדובר בסיפור מדהים ויוצא דופן על קבוצת אנשים שניצלה בדרך נס באמצעות הרבה תושייה, ועזרה של אנשים טובים.  

חשוב לקרוא את הספר המרתק הזה ולו בכדי להוקיר את אותם האנשים הטובים והפשוטים שעזרו להציל חיים תוך סיכון עצמי, ובלי הכרה על כך. ובזכותם זכו עוד דורות של יהודים להיוולד.

מומלץ!

בשורה אחת: " כמי שנולד בישראל, מדינה חופשית ועצמאית, אתה לא מסוגל להבין את הפחד ששרר, את עומקו. פחד קבוע, יומיומי." (עמוד 182)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה