חפש בבלוג זה

יום ראשון, 24 ביולי 2022

ארבע הרוחות / כריסטין האנה


הוצאה: מודן
תרגום: אינגה מיכאלי
שנה: 2022
512 עמודים

אם היה אפשר לעשות סימון לספרים כמו שיש על מוצרי מזון, הייתי מדביקה לספר הזה את התווית "עצב ברמה גבוהה". זהו סיפור קשה ועצוב על חיים מלאי התמודדות.

מאז שהייתה ילדה אלזה תמיד הייתה הכבשה השחורה במשפחתה העשירה - היא הייתה מכוערת, לא מוצלחת, ואיש לא האמין שיום אחד תתחתן או תמצא אהבה.

השתלשלות של דברים מובילים לחתונתה של אלזה עם בחור ממשפחה ממוצא איטלקי. היא עוברת להתגורר בחווה של משפחתו. אלזה מנסה להשתלב בחיי החווה שאינה רגילה אליהם מתוך רצון להרגיש שייכות.
לאחר שנים שהחווה משגשגת מגיעה בצורת וסופות אבק קשות  שהורסות כל חלקה טובה. 
החיים בחווה הופכים כמעט בלתי נסבלים, עד שלבסוף אלזה נאלצת לעזוב עם ילדיה ולחפש חיים חדשים בקליפורניה.

כשהם מגיעים לקליפורניה הם מגלים שאיש לא מחכה להם שם, הם במעמד הכי שפל, הם חיים בתנאי עוני מחפירים, מוקפים רעב ומחלות. המקומיים לועגים להם, מזלזלים בהם ושומרים מהם מרחק.

לורדה, בתה של אלזה מנסה לשכנע אותה להצטרף למאבק למען זכויות העובדים, ואלזה מתנגדת בנחרצות , עד שהיא מגיעה למצב שהיא מבינה שאולי אין ברירה.

אלזה שנולדה וחיה בילדותה בעמדת נחיתות, צמאה לחום ואהבה. היא לוחמת ועובדת קשה למען המטרה, לא מתלוננת ולא מתפנקת, וגם כשהחיים מובילים אותה למצבי קצה, היא לא נותנת לעצמה להישבר ובוחרת להרים את הראש ולמשיך הלאה - ועל כך היא ראויה להערצה.

כמו ספריה הקודמים של כריסטין האנה גם הספר הזה מביא פיסת היסטוריה מרתקת בכתיבה סוחפת. אין רגע אחד משעמם בספר ו-500 העמודים שלו חולפים במהירות.
האנה לוקחת טרגדיות של האנושות ומכניסה בהם חיים ורגשות, כך שאי אפשר להישאר אדישים. (כדאי גם להכין טישו).

בזכות הספר, למדתי על תקופה שפלה בהיסטוריה של ארה"ב, למדתי על כך שמעמדות וגזענות היו כנראה בכל העולם, והם לא בהכרח קשורים למוצא, אלא לפעמים פשוט צירוף מקרים של אנשים שנמצאים במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון.

לסיכום, ספר כואב אבל מומלץ מאוד!

בשורה אחת: "אומרים שמי שלא לומד את לקחי ההיסטוריה נידון לחזור עליה". (עמוד 421)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀😀



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה