חפש בבלוג זה

יום שלישי, 9 בנובמבר 2021

הנזיר היהודי / אילן שיינפלד


הוצאה: כנרת, זמורה, דביר
שנה:2021
462 עמודים

"הדת, כמו כל סיפור טוב, היא קריאה לשינוי. והמחלה, כל מחלה שהגוף נתקף בה, היא הכרח הנכפה על אדם מתוך עצמו, לא כדי להמיתו, חלילה, אלא כדי שגופו יאתר בתוכו את רפאותו. על כך מיוסד כוחו של רופא. לא בהשאת מרפא מן החוץ, אלא בעוררות כוחות המרפא של הגוף, כדי שיגבר על חוליו וירפא את עצמו..." (עמוד 120)

זהו ספר העוסק באחת התקופות האפלות בהיסטוריה, תקופה בה מי שלא היה נוצרי - לא הייתה לו זכות קיום.
יהודים רבים (אנוסים) נאלצו להמיר את דתם, כי העונש על קיום מצוות הדת היהודית היה מוות. אף על פי כן, היו ערים בהן קומץ יהודים הצליח לשמור בסתר על היהדות תוך פחד קיומי ותמידי.

פרנציצקוס דה סילבה גדל על ברכי הנצרות, עד שבאחד מימי ילדותו אביו מגלה לו בסוד כי הם נצר למשפחה יהודית. הוא מזהירו כי אין לגלות לאיש את הסוד.

כידוע סופם של סודות להתגלות, והסוד הזה הופך להרסני. הוא גורם לטלטלה משפחתית, הוא מעמיד את בני המשפחה בקונפליקטים ובוחן את הנאמנות שלהם, ומנגד מעמיד את פרנציסקוס בפני התמודדויות לא פשוטות, במיוחד כשעומדת בפניו הבחירה בין קידוש השם לקדושת החיים.

הסיפור מתרחש בעת מאסרו של פרנציסקוס, עת הוא הוא נשפט בפני אב בית הדין בבית הכלא של האינקויזציה - פרנציסקוס מספר את הסיפור ההיסטורי של חיי אביו וחייו עד לאותה העת, ולאחר מכן מתפלמס איתו בענייני תיאולוגיה ודת.

מי שאהב את "מעשה בטבעת" יאהב גם את הספר הזה. מדובר בסיפור מרתק הכתוב בשפה עשירה ויפה, נשאבתי אליו ונהניתי מכל רגע. מעבר לעלילה הוא מביא פיסת היסטוריה מעניינת שלא יצא לי לקרוא עליה הרבה ספרים, ובכך גם מעשיר את הידע ההיסטורי.

שיינפלד בחר בדמות של אדם יהודי חכם ואינטילגנטי (רופא), והוא מציג בספר דיונים עם עומק, ובכך מייצג את היהודי הגאה ולא זה הפסיבי, הנכלם וכו' - הוא אמנם מושפל גופנית אך הוא לא מוותר בקלות ולא מפסיק להילחם מבחינה רוחנית.

על אף העלילה המרתקת, החלק של הדיונים התיאולוגים היה קצת ארוך, ולעיתים קצת מתיש (אולי כדי להמחיש לקורא את התסכול שחווה פרנציסקוס), ולטעמי היה כדאי קצת לקצר אותם.

לחובבי רומנים היסטוריים צפויה הנאה!

**אזהרה! יש בו מספר קטעים קשים לקריאה**

בשורה אחת: "...כל סיפור טוב הוא מתווה של שינוי, שינוי עמוק שעוברים במהלכו כותבו, גיבורו ושומעו גם יחד." (עמוד 120)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה