יום שלישי, 30 באפריל 2024

ציידת היתומים / אלן מארי וייזמן


הוצאה: מטר
תרגום: עידית שורר
שנה: 2024
447 עמודים

שנת 1918, שלהי מלחמת העולם הראשונה, עדיין לא כל החיילים חזרו, עדיין שורר כאוס, ואז מגיעה לפילדלפיה צרה חדשה - השפעת הספרדית. הרחובות הופכים מסוכנים, כל אדם הוא פוטנציאל להדבקה במחלה הקטלנית, ובכל בית יש מתים.

פיה בת ה-13, בת למשפחת מהגרים מגרמניה, נמצאת בביתה עד שהיא מגיעה למצב שלא נשאר לה מה לאכול ולא מה לתת לאחיה התאומים. בהחלטה הרת גורל היא מחליטה לצאת לרחובות העיר לחפש מזון, כשהיא משאירה את אחיה לבדם.

ברניס המתגוררת בשכנות לפיה, מגלה כי פיה השאירה את אחיה הקטנים לבדם. וזה מוביל אותה להחלטה להפריד את יתומי העיר ,בני המהגרים, ממשפחותיהם כדי להפוך אותם לאמריקאים טובים יותר.

בינתיים פיה מתמוטטת ברחוב ונלקחת לבית חולים ומשם לבית יתומים, ממנו היא מנסה בכל דרך לצאת ולברוח כדי לגלול מה עלה בגורל אחיה הקטנים.

פיה היא ילדה אמיצה ומלאת תושיה שמתחשק פשוט לחבק אותה, היא רוצה להציל את עצמה ואת אחיה ולהצליח לשרוד ולנצח את המחלה הקטלנית. היא עוברת דרך רצופת תלאות, כאב ואכזריות אך היא לא מתייאשת ולא מאבדת תקווה.

תקופת מגיפת השפעת הספרדית מזכירה במעט את מגיפת הקורונה, עת אנשים הסתגרו בביתם וחששו לצאת לרחוב. אך מימדי האסון של השפעת הספרדית היו בלתי נתפסים - לא היה בית שלא היה בו מת. אנשים מתו בבית או ברחוב ובקושי רב הובאו לקבורה, ואלפי יתומים נותרו לבדם.

הספר מספר את סיפור המגיפה דרך סיפורה של פיה ושל ברניס, ומעלה גם את סוגיית המהגרים - פערי התרבות, האפליה ,הגזענות והיחס כלפיהם. הספר חושף את הקוראים לאנדרלמוסיה ולכאוס ששררו באותה התקופה, ככל הנראה כתוצאה מהמלחמה ומהמגפה.

מדובר בספר מרתק, כואב ומרגש, על תקופה עגומה בהיסטוריה, על אנשים טובים ועל אכזריות. מומלץ!

בשורה אחת: אין דבר העומד בפני הרצון

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀 וחצי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה