יום חמישי, 1 באוקטובר 2020

בנות הלילך / מרתה הול קלי


תרגום: שאול לוין

הוצאת כנרת זמורה דביר

שנה: 2020

495 עמודים

" זה נס שהיופי הזה מנץ אחרי תקופה קשה כל כך" (עמוד 447).

על הספר הזה שמעתי עוד טרם הגיע לחנויות, וידעתי לפי התקציר שאני חייבת לקרוא אותו!

זהו רומן היסטורי על תקופת מלחמת העולם השניה ועל השואה, אבל פחות בהיבט היהודי.

דרך סיפורן של שלוש נשים אנו נחשפים למחנה בשם ראוונסבריק - מחנה נשים, המכונה "מחנה לחינוך מחדש", המכיל בליל נשים ממגוון מדינות אירופה. נשים המואשמות באי ציות למשטר, נשואי תערובת, או שהן שם כי הן לא גרמניות אריות, והנחותות מכולן (אחרי היהודיות כמובן) נחשבו הפולניות.

תנאי המחנה בדומה למחנות האחרים מזעזעים - רעב, מחלות, צפיפות, היעדר תנאים סניטריים, והמוות פושה על הכל!

שלושת הנשים בספר מייצגות שלוש צדדים שונים של המלחמה:

קרוליין - בחורה ניו יורקית העובדת בקונסוליה הצרפתית. היא מנסה לסייע לפליטים המגיעים לארה"ב, ואחר כך בזמן המלחמה היא מנסה לסייע לאזרחי צרפת שנפגעו ובעיקר ליתומים, בין לבין היא מוצאת אהבה, אך המלחמה כמובן משנה הכל...

קאשה - נערה פולניה החיה חיים תמימים ומאושרים יחד עם אחותה והוריה עד שפרצה המלחמה, אז היא מנסה לסייע למחתרת אך בסופו של דבר היא משלמת על כך ביוקר.

הרטה אוברהויזר - רופאה גרמניה ארית בכל נשמתה החולמת להיות כירורגית, בתקופה שמקצוע זה הוגדר לגברים בלבד , היא נתקלת במודעת דרושים המחפשת רופאים, אך מהר מאוד מגלה שהיא לא בדיוק עסוקה בריפוי חולים...

שלושתן נשים שונות כל כך אחת מהשניה, קרוליין לבבית ומחפשת לעזור למי שצריך, קאשה היא נערה מתוקה ועקשנית והרטה היא לויאלית ופסיבית גם יחד.

מאה העמודים הראשונים של הספר קצת מבלבלים, ולקח לי זמן להבין מה קורה, אך ברגע שעברתי את המשוכה הזאת נשאבתי לסיפור המרתק הזה.

הסיפור חושף פרק היסטורי עצוב וכואב, והוא נגע מאוד לליבי. הוא מכיל קטעים קשים לקריאה ומדי פעם הרגשתי צורך לקחת הפסקה ממנו, אבל כמובן שלאחר כל הפסקה  חזרתי אליו מלאת סקרנות לדעת את המשך הסיפור.

הכריכה של הספר הזה עשויה להטעות, היא כל כך פסטורלית , ואינה מייצגת כלל את הזוועות הכתובות בספר.

מדהים לגלות בכל פעם מחדש עד כמה לחץ חברתי, אימת השלטון והערצה עיוורת למנהיג גורמים לאדם לעשות מעשים המנוגדים לטבע האנושי. הנאצים הטילו את אימתם על כל האזרחים ולא רק על היהודים, וכל מעשה הכי קטן של אי ציות גרר עונשים קשים ובלתי הולמים, והפחד נותר טבוע עוד שנים לאחר שהמלחמה הסתיימה.

בעיני הספר הזה הוא מסוג הספרים שחובה לקרוא ולו בכדי שההיסטוריה לא תחזור על עצמה, אבל כמובן יש לקחת נשימה עמוקה לפני שמתחילים...

בשורה אחת: לפעמים המציאות כל כך מעוותת, שגם למעשים הרעים נותנים הגנה מצפונית.

בדירוג סמיילי:😀😀😀😀😀

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה