יום חמישי, 14 בדצמבר 2023

כל שנותר לך לתת / אדריאנה טריג'יאני


הוצאה: עם עובד
תרגום: עפרה אביגד
שנה: 2023
413 עמודים

כשנכדתה של מטילדה באה לבקרה היא מוצאת אצל סבתה שעון ישן שנראה כבעל ערך סנטימנטלי. השעון מעורר שאלות וכשנשות המשפחה נפגשות לפני חתונתה של הנכדה, מטילדה מתחילה לספר את סיפור העבר שלה.

מטילדה היא נצר למשפחה שהיא שם דבר באיטליה, העוסקת בליטוש אבני חן יקרות. היא גרה בכפר איטלקי מאיר פנים, יש לה בעל אוהב, שני ילדים ונכדים, ובסך הכל היא מאושרת בחלקה.

כשמטילדה מתחילה לספר את ההיסטוריה המשפחתית היא מתחילה בסיפור של אימה, שהיתה אחות בתקופת מלחמת העולם השניה, שנדדה בין איטליה לצרפת ולסקוטלנד עד שהכירה קפטן, יורד ים ששינה את מסלול חייה.

הסיפור משפיע על כל בני המשפחה וגורם לכולם לעשות חשבון נפש, ובמיוחד לנכדתה, שמקבלת החלטות שישנו את עתידה.

זהו ספר חוצה יבשות וימים, הוא נע בין סיפור ההווה לסיפור ההיסטורי המתרחש בחלקו בעת מלחמת העולם השניה, אך פחות מתייחס למלחמה עצמה.
הספר מביא סיפור היסטורי מרתק עת מעמד האישה היה בשפל, ובקלות היה אפשר "להגלות" אותה לארץ אחרת בשל התבטאויות שאינן לרוח התקופה. 

אהבתי את היחסים המשפחתיים בספר, את התחושה הנעימה ששורה בביתם ואת האהבה והכבוד שהם חולקים אחד לשני. הסיפור ההיסטורי גם הוא מעניין ומעורר מחשבה על סדרי עדיפויות בחיים ועל אהבה.

לסיכום, מדובר ברומן היסטורי שפחות מספר על ההיסטוריה, אלא יותר על מערכות יחסים. 

בשורה אחת: "החיים הם רשימה,אמוס. אתה מסמן אחד-אחד את כל הדברים שאתה רוצה לעשות וצריך לעשות, ומהר מאוד אתה מגיע לסוף הרשימה. לא נשאר יותר מה לעשות, סיימת הכל והגיע הזמן למות." (עמוד 363)

בדירוג סמיילי: 😀😀😀😀

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה